«Guds busemann»

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Action. I Lars Kristian Gulbrandsen-maleriet som Kunsthall Oslo nå viser, spraker 1980-tallets farger. Selv om han bodde på øya Hidra på sørlandskysten, fulgte han med i kunstutviklingen internasjonalt. Foto: Kunsthall Oslo/Flekkefjord kommunes kunstsamling

Kunsthall Oslo har inkludert et maleri av Lars Kristian Gulbrandsen i sitt alternative museum. Bak bildet står et av de mest uvanlige kunstnerlivene i norsk etterkrigstid.

På bena har han hvite platåsko, fottøyet han hadde en særlig forkjærlighet for. Buksene hans har bladmønster, fingrene er pyntet med ringer og sort neglelakk. Rundt halsen henger et gigantisk, trolig hjemmelaget smykke. Ansiktet er rammet inn av blå dreads, og øynene har fått gule fargefelt rundt seg.

Året er 1998, og mannen på fotografiet er kunstneren Lars Kristian Gulbrandsen. Øystein Thorvaldsens portrett er imidlertid også en miljøskildring: Gulbrandsen er omringet av sin egen kunst. Han hviler endog bena på den. Dette er hans rike, det egenskapte hjemmet på øya Hidra utenfor Flekkefjord, som Gulbrandsen betraktet som en kunstinstallasjon i seg selv. Her hadde han bodd gjennom tre tiår, og huset hadde han fylt til randen: leketøy, kaffekanner, glass, bøker og kaktuser, for å nevne noe av det som omgir ham i fotografiet.

Bildet er gjengitt i kunsthistorikeren Svein Thoruds bok «I den syvende himmel – kunstneren Lars Kristian Gulbrandsen» (2010). Dersom man måler det opp mot utgivelsens mange andre bokstavelig talt fargesprakende portretter av maleren som yndet å dekorere også sitt eget ansikt og pynte seg med så vel fiske- som oppvaskbørster, må dette kunne kalles moderat. At regissøren Steffan Strandberg i 2003 lanserte en dokumentarfilm om ham, er ikke til å undres over – forfatteren beskriver da også sin visuelt overdådige hovedperson som en performancekunstner.

Samme år som bildet ble tatt, unnlot Flekkefjord kommune å invitere Gulbrandsen til en lunsj med kongeparet, som hadde mottatt et av bildene hans i gave. Ifølge Thorud var årsaken at kunstneren insisterte på å møte dem iført bikini.

Kunstverk. Lars Kristian Gulbrandsen la mye arbeid i frisyre og dekorasjon av ansiktet. Ifølge kunsthistoriker Svein Thorud vokste håret og hodebunnen hans en gang sammen på grunn av maling – i den grad at kunstneren måtte snauklippes. Foto: Kunsthall Oslo