– De fleste bilene har funnet norske eiere på grunn av meg

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Arvid Indrehus har hatt sin sjeldne tysk-italiener i 23 år, og fikk søsteren og kompisene til å investere i maken.

I 1966 begynte den italienske karosserimakeren OSI (Officine stampaggi industriali) i Torino å håndbygge en design signert Sergio Sartorelli basert på tysk Ford M-teknikk. Knapt 250 av de rundt 2200 tysk-italienske bilene har overlevd skroting, men så mange som ti ruller i Norge. Arvid Indrehus (56), i it-firmaet X-lence Consulting, har vært pådriver i den norske Ford M-klubben siden 1984 med italienskbygde Ford OSI som midtpunkt i egen bilsamling hjemme i Asker.

Hvordan har så mange som ti sjeldne OSI havnet i Norge?

Jo, ubeskjedent nok kan jeg si at de fleste bilene har funnet norske eiere på grunn av meg. Jeg har rett og slett snakket opp OSI siden jeg selv kjøpte min helt tilbake i 1995. Søsteren min kjører også OSI. Som ung mann på oppvekststedet Ålvik i Hardanger fikk jeg på samme måte kompiser til å kjøpe og ta vare på Ford M-serien, som altså er basen for OSI 20m TS.

Hvorfor bryr noen seg fortsatt om denne tysk-italieneren?

Årsaken er pene linjer, robust mekanikk og 50-årsjubileet til bilen, som ble feiret ettertrykkelig for to år siden, og som skaffet mer publisitet enn den har fått siden lanseringen på Genève-utstillingen våren 1966. Feiringen har vekket noe hos folk, og nå må du betale alt fra 40.000 til 60.000 euro for et ordentlig eksemplar.