Åpning. Kunde Ela Ustel sjekker ut Amazons nye kasseløse butikk i Seattle på åpningsdagen 22. januar. Foto: Stephen Brashear/AFP/NTB scanpix

Amazons matbutikk skal gjøre det litt enklere å være forbruker

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jan Omdahl publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Du får regningen, uansett.

Jeg vet ikke hvordan det er med deg, men hvis jeg var historiens rikeste menneske, med en personlig formue på nesten 900 milliarder kroner, tror jeg kanskje jeg hadde vurdert å roe det hele ned en liten smule.

Men ikke Jeff Bezos. Amazon-grunnleggeren vil legge enda større deler av planetens varehandel, programvareindustri og distribusjonslogistikk under seg, og later ikke til å være synderlig skremt av Donald Trumps rasling med antitrust-sabelen.

Fremtidens butikk

Oppkjøpet av matvarekjeden Whole Foods i fjor sommer var et lite forvarsel om Amazons ambisjoner for dagligvarehandelen. Nylig åpnet prototypen på selskapets nye butikkonsept, Amazon Go, i Seattle.

At det var lang kø utenfor denne første «køfrie» butikken, ble gjenstand for mye forutsigbar harselas, men om man vil forstå fremtiden for fysisk varehandel, gjør man nok lurt i å ikke flire bort konseptet.