– I vår deodoriserte tidsalder har vi sluttet å verdsette imperfekte, kroppslige og dypest sett menneskelige lukter

Tekst

Vil du få varsel hver gang Bjørn Brochmann publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Illustrasjon

Parfymegründer Barbara Herman utfordrer konvensjonene ved å vende det renslige ryggen og omfavne kroppens rølpete odører.

Parfymegründer Barbara Herman utfordrer konvensjonene ved å vende det renslige ryggen og omfavne kroppens rølpete odører.

«Jeg ville ikke lukte rent, jeg ville ikke passe inn, og jeg ville i alle fall ikke lukte som en nyfødt baby», skriver den amerikanske parfymegründeren Barbara Herman i sin bok «Scent and Subversion – Decoding a Century of Provocative Perfume». Hun mener parfymebransjen sitter fast i kjønnskonvensjoner og hysteriske renhetsidealer, og ser til fortidens dyriske parfymer for inspirasjon.

«Ting som stinket, føltes levende», skriver hun i boken: «Sibet, musk, råtten frukt, dametruser, skitne askebeger, blod – alle disse luktene ble metaforer for alt det mitt moderne, sterile kontorliv manglet.»

Den tidligere doktorgradsstipendiaten innen retorikk, film og amerikansk litteratur livnærte seg som tekstforfatter samtidig som hun blogget om populærkultur for livsstils- og mediekonglomeratet PopSugar. Mens hun skrev om celebriteter og siste skrik innen prevensjon, begynte hun å lese seg opp på parfyme.

Fakta: Barbara Herman

Amerikansk parfymør

Studerte amerikansk litteratur, film og retorikk ved NYU og UC i Berkeley.

Har utviklet fire parfymer for merket Eris Parfums.

Skriver om vintage-parfymer på bloggen Yesterdays Perfume.

erisparfums.com

Oppmuntret av Luca Turins etter hvert legendariske guide om parfymer, «Perfumes: The A–Z Guide», og den blomstrende parfymebloggosfæren, begynte hun å bestille prøver. En av de første var beryktede Muscs Koublaï Khän fra Serge Lutens. Med sin uvaskede blanding av honning, pollen og hamsterbur, var den selve antitesen til kontorvennlige parfymer som CK One. Den ble et vendepunkt for Barbara Herman.