– Å eie både Tesla og GTO er en god balanse mellom avgifter og utgifter

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Når lyset skifter til grønt, tråkker elektriker Kristoffer Torgersen til med hjulspinn på høyt turtall – og får tomler opp.

På midten av 1960-tallet rappet Pontiac GTO-navnet fra Ferrari og oversatte initialene fra Gran Turismo Omologato til Gas, Tires and Oil burner. Nå går klassikeren Pontiac GTO med V8-maskin på 6,4 liter ofte for samme for priser som nye Tesla. Elektriker Kristoffer Torgersen (28) kjører selv Tesla Model S og et sjeldent pent eksemplar av Pontiac GTO som han innimellom stiller med i markedsføring for racingrelaterte filmpremierer.

Hvordan rotet du deg bort i GTO?

Den første gangen jeg så filmen «XXX» med skuespilleren Vin Diesel, der rollefiguren aktivt velger den ut, og «Bandits» med Bruce Willis, som kjører sin private GTO i filmscenene. Og det er litt moro når Danny «The Count» i tv-serien «Counting cars» sier at min 1965-modell GTO «was the most badass car you could have at that time».

Hva gjør GTO til en troverdig bølle?

Det er jo en svart bil med stor grill og fine linjer, og basslyden er dyp selv når den står stille og motoren går på tomgang. Med detaljer som luftinntak på panseret er det ikke rart den ofte får rollen som en tøffing.