Hundeliv. Wes Anderson med stjernegalleriet fra premiereklare «Isle of Dogs». Foto: Fox Searchlight Twentieth Century Fox

– De er hunder, men for meg er de også mennesker

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karima Furuseth publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Wes Anderson har gitt verden noen nye japanske hunder å bli besatt av.

– Vent til du hører dette: «Hunder på en søppelfylling!»

Den amerikanske regissøren Wes Anderson (48) gjenforteller innsalget som sikret ham superstjerner som Bryan Cranston, Greta Gerwig, Jeff Goldblum, Frances McDormand og Yoko Ono til hans siste animasjonsfilm «Isle of Dogs».

Fakta: «Isle Of Dogs»

Animasjonsfilm

Regissert av amerikanske Wes Anderson.

Med stemmeprakten til stjerner som Bryan Cranston, Greta Gerwig, Jeff Goldblum, Frances McDormand, Bill Murray og Yoko Ono.

Har premiere i Norge 27. april.

Flankert av med-manusforfatterne Roman Coppola og Jason Schwartzman har en tweed-drapert Anderson gitt audiens til spesielt invitert presse under filmfestivalen i Berlin, hvor sagaen om noen ikke fullt så elskede kjøtere var årets åpningsfilm.

Eksil

Når en hundeinfluensa rammer de firbente innbyggerne i den fiktive japanske byen Megasaki City, forviser den autoritære borgermesteren Kobayashi alle bikkjene til en søppelfyllingsøy med det prosaiske navnet Trash Island.

Også familiens egen hund, Spots, må bøte med storbylivet. Da tar Kobayashis nevø Atari affære, og legger ut på ferd for å redde sin beste venn fra eksil.

– Åpenbart er mye av politikken som utspiller seg i filmen løftet fra virkeligheten. Politikken i filmen ligner imidlertid ikke på det som skjer i virkelighetens Japan, den er mye nærmere til Texas, sier Anderson og ler.

Det er over fire år siden han begynte å jobbe med filmen. At USAs nye statsoverhode har inspirert aspekter av karakteren Kobayashi, legger ikke Anderson skjul på.

– Verden har jo endret seg mens vi laget denne historien. Etter hvert ble det klart for oss at politikk var en mye mer sentral del av fortellingen enn det vi så for oss da vi begynte med fortellingen.

Les også intervju med Noah Baumbach: Gubben Noah

Djevelen i detaljene

Wes Anderson er blitt verdenskjent på grunn av sin idiosynkratiske og smått ikoniske sans for estetikk og detaljer.

– Jeg vil ikke ha en begrenset palett, men det har jeg jo, sier han.

– Noen ganger benytter jeg meg for eksempel av altfor mange detaljer i en film. Nå valgte vi å gjøre ting veldig enkelt, mer enn jeg noensinne har gjort i andre filmer.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Som himmel brukte de et hvitt lerret, slåsskamper ble illustrert med bomullsdotter.

Jason Schwartzman (37) har iallfall tiltro til Andersons nye metode:

– Det beste med å jobbe med Wes Anderson er at hvis han har en følelse for noe, jakter han den utrettelig.

* (Vilkår)