«Anchor». Man aner et slektskap mellom noen av bildene, og Rødland tror utstillingen «vil ha flere underliggende tråder som betrakterne må bruke egne erfaringer og observasjoner for å nøste i». Foto: Torbjørn Rødland

Torbjørn Rødland på urovekkende bryllupsreise

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyunn Rishøi Hedemann publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Viser en rekke nye verk i festspillutstillingen «Fifth Honeymoon».

Fotograf Torbjørn Rødland er i siget: Med åtte dagers mellomrom åpner han to store utstillinger fulle av utelukkende nye verk – først i Bergen Kunsthall torsdag 24. mai, deretter på galleriet David Kordansky i Los Angeles, hvor han bor og jobber. I Bergen dreier det seg om årets festspillutstilling, som hvert år løfter frem en norsk samtidskunstner.

Fakta: «Fifth Honeymoon»

Torbjørn Rødlands festspillutstilling i Bergen Kunsthall 24. mai–12. august.

kunsthall.no

– At alt er nytt, er et sentralt aspekt ved festspilloppdraget. Dette betyr ikke at alt er fotografert i år, men at ingen av bildene tidligere er publisert eller stilt ut, sier Rødland.

I et halvt års tid har han lagt til og trukket fra bilder i mapper på en Macbook, forteller han, før han endte opp med de 30 nye fotografiske printene man får se i utstillingen.

– Utvalg og redigering er både en intuitiv og analytisk prosess hvor jeg gradvis oppdager strategier, sammenhenger og faktisk innhold i det jeg har gjort de siste årene, sier han.

– Det må være en balanse mellom følt og tenkt, mellom ubevisst og bevisst, mellom mangel på kontroll og kontroll.

Sjokolade? Det er noe umiddelbart gjenkjennelig og samtidig underlig med «Make Sure Your Mask is Secure Before Helping Others». Tallet fem dukker også opp i utstillingstittelen. Foto: Torbjørn Rødland

Femte reis

Rødland har tidligere sagt at bildene sjelden har en tittel før de må. Slik har det også vært med utstillingstittelen, «Fifth Honeymoon».

– Som tittelen «Fifth Honeymoon» rommer også utstillingen bilder på reise, erotikk, kirkelige ritualer, gjentatt pardannelse, tallet fem, søtlige substanser i kontakt med mytisk eller symbolsk materiale og nye forbindelser som kan komme til å vare en stund – eller ikke.

Det blir fargebilder av ansikter, menneskekropper og bordarrangerte objekter, dobbelteksponeringer i svart-hvitt – og en ny film, filmet i Los Angeles og Lofoten.

– Dette blir min første filmede loop på elleve år! Hollywood dempet først behovet for å produsere bevegelige bilder, men nysgjerrigheten på japansk voice-over og ikke minst lysten til å jobbe med en musikalsang fikk meg tilbake.

Konflikt. «En ikke for brutal konflikt ... men likevel en slags konflikt ... eller en forsoning ... mellom generasjoner og verdensbilder, gestaltet som hender», skriver Rødland om «The Ring». Foto: Torbjørn Rødland

Tett på

I flere av fotografiene går Rødland svært tett på gjenstander og kroppsdeler: Ta for eksempel bildet «The Ring», der to eldre kvinnehender forsøker å ta en ring av eller på en tredje – yngre – hånd.

– Jeg begynte på 90-tallet med å fremstille kropper i helfigur. Det gjør jeg fortsatt, også i festspillutstillingen, men – ja – det finnes flere detaljer, kanskje spesielt av hender. Jeg har alltid vært fokusert på hender, også i bilder hvor hele figuren er inkludert.

Tvetydigheten i nevnte bilde – tas ringen på eller av, er det konflikt eller forsoning, ubehag eller velbehag – er typisk for Rødlands kunst. «Bildene motsetter seg en hurtig lesning», som det beskrivende uttrykkes i Bergen Kunsthalls introduksjonstekst.

* (Vilkår)