– I reklamen for klokken kan man se folk i dress

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ola Vikås publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Før smartklokkenes inntog var Seiko UC-3000 forretningselitens våte drøm.

Blant klokkefantaster er klokkebokser en av fetisjens undersjangre. Slik skal samlingen presenteres på sosiale medier: på fløyelsputer, svøpt i mykt italiensk lær, lagt i bokser av eksotiske treslag. Praksisen ser ut til å ha gått Morten Paulsen (35) hus forbi.

Han smyger en skoeske opp fra bagen, breddfull av klokker pakket i bobleplast. Der mange av hans likesinnede bruker halve årslønner på mekaniske klokker av sentraleuropeisk opprinnelse, kribler Paulsens indre kretskort for asiatiske digitalklokker.

Fakta: Morten Paulsen

Konsulent i WMS Consult

Seiko UC-3000 (1985)

Forløperen UC-2000 ble lansert i 1984. På denne modellen var tastaturet mer klumpete, men til gjengjeld utstyrt med skriver.

– De tidligste digitalklokkene til Seiko og Casio var high-end da de ble lansert, like dyre som en Omega Speedmaster, forteller Paulsen.

Han pakker ut et 30-tall klokker, vender på dem for å finne deres mest smigrende vinkler. Han har klokker som en gang i tiden kunne utføre grensesprengende oppgaver. Måle pulsen, fjernstyre vhs- eller cd-spilleren – eller hva med å ta bilder med nær Tamagotchi-oppløsning?