Konseptuelt. «Balance of Painters» (2011–2012) oppe på gesimsen handler, sine tilsynelatende tørre tallmotiver til tross, om malerihistorie og kommenterer indirekte Langaardsalens mange historiske bilder. Foto: Annar Bjørgli/Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design

Christian Krohgs malerier får uvant konkurranse

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Dag Erik Elgin inntar Nasjonalgalleriet.

Øverst i Nasjonalgalleriets trapperom har Christian Krohgs gigantiske «Leiv Eiriksson oppdager Amerika» (1893) fått uvant konkurranse: På hver side av bildet av den historiske helten på havet hviler et tekstmaleri. Begge er laget av Krohgs nålevende kollega Dag Erik Elgin og kunne tilsynelatende knapt vært mer ulike hans storslåtte marinemaleri: Med sitt nøkterne preg – mørke bokstaver og tall på lys, ensfarget bakgrunn – leder de tankene mot tørr konseptkunst.

Fakta: Museumsarbeid

Prosjekt der en gruppe malerier av Dag Erik Elgin går i dialog med den faste samlingen i Nasjonalgalleriet.

Maleriene til samtidskunstneren tematiserer alle annen kunst – i hovedsak den moderne.

Elgin arbeider i serier, og som del av Nasjonalgalleriet-prosjektet viser han bilder fra tre serier, «La Collection Moderne», -«Originals» og «Balance of Painters».

Står til 9. september.

I realiteten er disse bildene både vittigere og mer fortellende enn de fremstår som, rike som de er – for den som ser etter – på informasjon om museets konvensjoner og kunstens umiddelbare omgivelser. Elgins arbeid krever nemlig betrakterens fulle oppmerksomhet: Tanken må strekke seg for at man skal få grep om hvordan dette billedparet skal forstås.

Begge malerienes motiv er den typen små informasjonsskilt som preger kunstinstitusjoner verden over, hvis oppgave er å formidle grunnleggende opplysninger om verket de er plassert ved siden av. I det første bildets tilfelle dreier det seg om fakta om den berømte amerikanske ekspresjonisten Barnett Newmans verk «Onement, I» fra 1948. Kopien – om Elgin-bildet er malt etter et forelegg, er uvisst, men det fremstår slik – er imidlertid radikalt forstørret.

I det lignende Elgin-bildet på den andre siden av Krohg-maleriet er Newman-signaturen byttet ut med Dag Erik Elgins og eiernavnet et annet – dette verket kan leses som et billedskilt til det førstnevnte maleriet.