Elon Musks tunnelselskap fikk kontrakten på nytt transportsystem mellom O’Hare-flyplassen og Chicago sentrum. Foto: The Boring Company.

Slik blir Elon Musks Express Loop

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jan Omdahl publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Skal frakte folk fra Chicago sentrum til flyplassen tre til fire ganger raskere enn dagens transportløsninger.

Elon Musk, altså. For en type. Snur bilindustrien på hodet, bygger raketter som skal frakte folk til Mars, jobber med prototypen på Hyperloop-systemet som skal sende folk i syke hastigheter i vakuumrør under bakken mellom verdens storbyer. Innimellom slagene slenger han like godt i hop et selskap som skal løse storbyenes transportproblemer på litt kortere sikt, ved å bore nye tunneler for underjordisk transport av biler og mennesker.

Det begynte med en tweet i desember 2016: «Traffic is driving me nuts. Am going to build a tunnel boring machine and just start digging …». To dager senere hadde Musk etablert et selskap med det småkvikke navnet The Boring Company.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Lenge virket det mest som en vits. For å skaffe arbeidskapital klarte Musk kunststykket å selge 50.000 capser med selskapets logo på, til 20 dollar stykket, og deretter 20.000 «flammekastere» til 500 dollar stykket.

Sistnevnte produkt, kalt Not-A-Flamethrower, var en guffen, våpenaktig utseende innretning, mest egnet til å kickstarte kullgrillen, men med en ganske seriøs flamme, fullt kapabel til å svi håret av folk. Gjett om amerikanerne elsket den. Musk solgte ut produksjonen i løpet av fire dager.

Prestisjekontrakt

Mannen kan umulig være helt god. Men han er et geni, og mener alvor med The Boring Company. Nylig fikk selskapet prestisjekontrakten på nytt transportsystem mellom O’Hare-flyplassen og Chicago sentrum.

Fakta: The Chicago Express Loop

Elon Musks tunnelselskap fikk kontrakten på nytt transportsystem mellom O’Hare-flyplassen og Chicago sentrum.

The Boring Company skal bekoste boring av tunnelen, fylle den med små førerløse, batteridrevne busser, kalt «skates», og drifte systemet helt for egen regning og risiko. Investeringen skal tjenes inn på billettsalg, samt salg av hodetelefoner og andre produkter om bord. Etter flammekasteren er det åpenbart at Musk kan selge det meste, så hvorfor ikke?

Foto: The Boring Company

Førerløst

The Chicago Express Loop skal frakte folk mellom O’Hare og Block 37 i downtown Chicago tre til fire ganger raskere enn dagens transportløsninger, for en pris et sted mellom taxi/Uber og dagens kollektivtransport.

De små, førerløse vognene med wi-fi, klimakontroll og bagasjeplass er basert på Tesla X-plattformen, og skal ta 8–16 passasjerer. De skal bevege seg med så lite som 30 sekunders mellomrom gjennom tunnelen, 20 timer i døgnet, i hastigheter på 200–240 kilometer i timen.

Vognene skal være mekanisk låst til tunnelens betonggulv, og systemet skal operere i henhold til strenge statlige og føderale sikkerhetsforskrifter. Behagelig, trygt og miljøvennlig, forsikres det, skjønt vi med anlegg for klaustrofobi og katastrofetenkning kan nok se for oss noen heller gufne scenarioer om noe skulle gå galt inni der.

* (Vilkår)