Kunstnerliv. Fra venstre mot høyre: Kunstnerne Tim Behrens, Lucian Freud, Francis Bacon, Frank Auerbach og Michael Andrews i Soho tidlig på 1960-tallet. Foto: The John Deakin Archive/Getty Images

Malerne som ble til «London-skolen»

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Francis Bacon, Lucian Freud og David Hockney ble verdensberømte så vel for sine store malerier som for sine fargerike liv.

Et av de viktigste – og ganske sikkert mest verdifulle – verkene Astrup Fearnley Museet har i samlingen sin, heter «Triptych Inspired by the Oresteia of Aeschylus». Det ble til i 1981, og mannen bak var irsk-britiske Francis Bacon (1909–1992), en av 1900-tallets aller mest særegne malere. Bruken av triptyk-formen – de religiøse assosiasjonene inkludert – var karakteristisk for Bacon. Det samme var dysterheten og fragmentene av kropper som preger de tre bildene med det antikke litterære forelegget.

«I likhet med mange av Bacons triptyker har dette verket en tydelig komponert og symmetrisk organisering, en ren kombinasjon av geometriske strukturer og malte overflater som dominerer de maleriske, ekspresjonistiske kroppsformene», skriver Gunnar B. Kvaran, museets direktør, på institusjonens nettside.

Kjøtt. «Painting 1946» er blant Francis Bacons tidlige – og karakteristiske – hovedverk. Foto: © The Estate of Francis Bacon. All rights reserved. Photo Prudence Cuming Associates Ltd

Han er inne på hvordan Aiskylos-fortellingens «voldsomhet» – et treffende ord også for Bacons kunstnerskap – kommer til uttrykk i maleriene.