Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Ideologikritikk

Tekst
Muskuløst. Albert Janeschs lettkledde «Vannsport» (1936) ble feiret som offisiell nazikunst på en av «Grosse Deutsche Kunst»-mønstringene. Foto: Arne Psille/DHM

Muskuløst. Albert Janeschs lettkledde «Vannsport» (1936) ble feiret som offisiell nazikunst på en av «Grosse Deutsche Kunst»-mønstringene. Foto: Arne Psille/DHM

«Kunst i kamp» kompliserer vår idé om nazistenes kunstideologi, undersøker deres norske kampfellers innsats på feltet og føyer seg inn i en bemerkelsesverdig rekke utstillinger om krigskunst.

Fakta:

«Kunst i kamp»
Div. kunstnere
KODE i Bergen
Står til 7. februar 2016.


Tidlig i 1937 utga Wolfgang Willrich pamfletten «Säuberung des Kunsttempels». Samme år ble den tyske maleren som altså tok til orde for å rense kunstens tempel, en av fem i en kommisjon som fikk i oppgave å luke ut verk som naziregimet betraktet som degenererte, i all hovedsak modernistiske, fra Tysklands offentlige kunstsamlinger.

Willrichs