Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Paris på Hurtigruten

Tekst
Venstre: Norsk-Fransk. Anna-Eva Bergman hørte hjemme både i Norge og ute i Europa. Hun er mest kjent som maler, men nå viser Museet for samtidskunst en utstilling som først og fremst er en betimelig påminnelse om hennes omfattende arbeid med grafikk, et medium som får for lite oppmerksomhet. 
                          Høyre: Båt. Etsningen «Baug» fra 1978 er Bergman-typisk både på grunn av motivet og at den finnes i flere varianter.  Foto: Hartung Bergman-stiftelsen i Antibes

Venstre: Norsk-Fransk. Anna-Eva Bergman hørte hjemme både i Norge og ute i Europa. Hun er mest kjent som maler, men nå viser Museet for samtidskunst en utstilling som først og fremst er en betimelig påminnelse om hennes omfattende arbeid med grafikk, et medium som får for lite oppmerksomhet. Høyre: Båt. Etsningen «Baug» fra 1978 er Bergman-typisk både på grunn av motivet og at den finnes i flere varianter. Foto: Hartung Bergman-stiftelsen i Antibes

Når Nasjonalmuseet løfter frem Anna-Eva Bergmans grafikk, er det tilknytningen til Norge og norsk natur som understrekes, ikke til Frankrike, landet hun levde i.

«Grafisk univers»
Av
Anna-Eva Bergman
Museet for samtidskunst | Står fram til 28. februar 2016.

 

Den lite bortskjemte grafikken har gode dager ved Nasjonalmuseet for tiden: På Nasjonalgalleriet henger «Tresnitt fra fem århundrer», en utstilling hvor mediets klassikere, for eksempel Albrecht Dürer og Edvard Munch, opptrer i selskap med norske samtidsgrafikere som Hanne Borchgrevink og søstrene Annette og Caroline Kierulf.

Inkludert