Langs en gammel jernbanelinje i franske Alsace vil Reiulf Ramstad Arkitekter gjøre det lettere å komme seg rundt og se utsikten. Litt for turistenes skyld, men mest for de lokale.
Fakta: Chemin des Carrières
Hvor: Rosheim, Frankrike
Hva: Omdannelse av gammel toglinje
Lengde: 11 km
Klient: Communauté de Communes des Portes de Rosheim
Kostnad: 40,7 millioner kroner
Ferdigstilt: 2019
– I en global tid skjer det en enorm fraflytting fra landområder inn til byene. Men likevel er det ikke tatt ordentlig tak i hvordan folk ikke bare blir et sted, men kanskje flytter dit, sier Reiulf Ramstad (57), arkitekt og grunnlegger av Reiulf Ramstad Arkitekter.
Kontoret har omdannet den gamle toglinjen mellom Rosheim og Saint–Nabor nordøst i Frankrike til en vandre- og sykkelsti med paviljonger og installasjoner. Området er kjent for sine gode viner, og med en sentral plassering på kontinentet er det en region som blir stadig mer interessant, kanskje også for tilflyttere, tror Ramstad.
Den nye stien har derfor en dobbel funksjon: Den skal knytte de små landsbyene i området sammen, og den skal lokke til seg tilreisende.
Nye veier. Toglinjen, som har vært stengt i mange år, ble opprinnelig bygget for å frakte stein fra et steinbrudd ned gjennom små landsbyer i området. I senere tid har bilen overtatt transporten mellom landsbyene og samtidig gjort det vanskelig å bevege seg i området til fots.
– Noen av dem som bor i landsbyene, har ikke vært 200 meter ut i terrenget fra der de bor, fordi det ikke har vært tilgjengelig, sier Ramstad.
Fakta: Reiulf Ramstad Arkitekter
Norsk arkitektkontor som bygger i urbane og rurale områder i Norge og i økende grad i utlandet.
Den nye stien binder fem landsbyer sammen over elleve kilometer, og man kan sykle eller gå. Hver landsby langs veien er markert med en egen paviljong som skal fremheve dens særegenhet. Én fører en liten elv inn i landsbyen igjen, mens en annen er bygget på en gammel togstasjon. Benkene og møblene langs stien er bygget i tre og stål fra lokale produsenter, ellers er store deler av stien bygget i stål – et nikk til de gamle togskinnene.
Stiens siste paviljong er en steil trapp som leder opp til et platå med panoramautsikt over åsene og vingårdene. Der oppe vil oppmerksomme kikkere også legge merke til at selve trappen er formet som en firkløver, for lykkens skyld.
Gammelt stål
Selv om flere av de gamle togskinnene er beholdt for å gi stedet en historisk tilknytning, ble en del av stålet også solgt til en jernfabrikk.
– I en sirkulær økonomi er det viktig at man gjenbruker, og så kunne vi også bruke det gamle stålet til å finansiere byggekostnadene, sier Ramstad.
– Det som er viktig nå, er at vi går inn og ser på hva som er mulighetene til et sted. Hvordan kan vi gjøre det som har ligget der lenge, samtidig og kult? I en sånn tankegang får arkitektene en helt annen rolle som kunnskapsperson, ikke bare som noen som skal tegne dører og vinduer, men som skal ta vare på det som finnes.
*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.