Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Bergenser kan stoppe Topshop

Tekst

Motegiganten Topshop skal flytte inn på Karl Johan i Oslo våren 2011 - men kan bli stanset av en pikant navnestrid.

- Jeg gir meg ikke uten kamp og lar meg ikke knekke av et stort selskap, sier Baljinder Singh Pandher til DN.no.

Topshop er Storbritannias svar på Hennes & Mauritz og eies av britiske Philip Green, som er rangert som Storbritannias femte rikeste mann.

I slutten av mars skrev Dagens Næringsliv at den populære motekjeden, som omsatte for 19 milliarder kroner i 2008, åpner en 2200 kvadratmeter stor butikk i Karl Johans gate neste vår, fordelt på tre etasjer.

Nå har imidlertid giganten havnet i en pikant navnestrid med den bergenske kjøpmannen Baljinder Singh Pandher - en kamp som definitivt er Davids kamp mot Goliat. Navnekonflikten kan stoppe hele inntoget til Topshop i Norge, siden Pandher gjennom selskapet Classic AS sitter på rettighetene til varemerket Topshop og allerede selger klær merket Topshop i forretninger i Bergen, Drammen og Oslo.

Langvarig strid
Det er ikke første gang Topshop sliter med å få tilgang til sitt eget navn:

I 2005 vant Olav Eide Knudsen en langvarig strid med Arcadia Group, som driver Topshop, om rettighetene til Topshop-navnet i Norge. Siden den gang har Eide Knudsen gitt Topshop-rettighetene videre til vennen Baljinder Singh Pandher, som akter å føre kampen videre.

- Jeg har gjennom min advokat kjempet mot Arcadia i cirka et år, og jo lenger tid det går, desto vanskeligere blir det å komme frem til enighet. Ballen ligger hos dem nå, sier Baljinder Singh Pandher til DN.no.

Hvor mye penger Arcadia må legge på bordet for at han skal være fornøyd, vil han ikke kommentere.

- Men jeg har kommet med et klart krav. Blir vi ikke enige om en løsning, går jeg videre og kjører løpet ut. Jeg har allerede vært i Kina og kjøpt en del nye varer som jeg har tenkt å selge under navnet Topshop i Norge. Selv om Topshop er en gigant i Storbritannia, lar jeg meg ikke skremme, sier Pandher.

Fikk avslag i april
Arcadia har søkt Patentstyret på nytt, men fikk sitt siste avslag i april i år, bekrefter saksbehandler Wenche Koffeld i Patentstyret overfor DN.no.

- Arcadia har nå fått frist til 21. juli med å svare. Slik saken står i øyeblikket, har Topshop fått avslag på å selge blant annet klær i sitt eget navn, siden det er en annen person som har rettighetene til varemerket, sier Koffeld til DN.no.

Nå er det altså opp til Topshop selv og Baljinder Singh Pandher å komme til enighet - og forhandlingene er i full gang:

Varner-gruppen, som har sikret seg franchiserettighetene i Norge, bekrefter overfor DN.no at det pågår forhandlinger mellom Topshop og Baljinder Singh Pandher om rettighetene til Topshop som varemerke i Norge, og at Varner-gruppen er orientert om dette.

Med bakgrunn i forhandlingene som nå pågår, ønsker verken Topshop eller Varner-gruppen å kommentere saken nærmere.

- Tror på enighet
- Vi er positive til at partene skal komme til en enighet, heter det i en e-mail DN.no har mottatt fra Varner-gruppen.

Den britiske motekjeden Topshop har gjort stor suksess i utlandet, takket være billige, trendy plagg og sitt designersamarbeid med toppmodellen og moteikonet Kate Moss. Da den første Kate Moss-kolleksjonen ble lansert i 2007, omsatte den for tre millioner pund i løpet av en uke, ifølge DN. Klærne selges i 300 britiske og 51 utenlandske Topshop-butikker rundt om i verden.

Les også:
- Kjedelig med Topshop i Norge
(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.