Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
På vei ut. Michael Lewis er ferdig med magasinjournalistikken. Han har sluttet å skrive for Vanity Fair og inngått en avtale med det Amazon-eide lydbokforlaget Audible om å lage «audiohistorier» fremover. Her i Oslo i 2014, da han holdt foredrag på en investorkonferanse.

På vei ut. Michael Lewis er ferdig med magasinjournalistikken. Han har sluttet å skrive for Vanity Fair og inngått en avtale med det Amazon-eide lydbokforlaget Audible om å lage «audiohistorier» fremover. Her i Oslo i 2014, da han holdt foredrag på en investorkonferanse.

Nyjournalistikk 2.0

Tekst

Vil du få varsel hver gang Simen V. Gonsholt publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Donald Trump er president, Tom Wolfe er død og Michael Lewis føler seg ikke bare bra, han heller.

På midten av 1990-tallet, under den mest intense «kampen om britpopen», slapp Blur og Oasis singler samme dag. 2. oktober 2018, som var felles utgivelsesdato for de amerikanske forfatterne Michael Lewis og Brian Phillips, føltes det et øyeblikk som om litterær sakprosa er den nye britpopen.

Michael Lewis behøver kanskje ingen introduksjon: Han er den tidligere børsmegleren og Vanity Fair-journalisten som diagnostiserer samtiden med sine bøker, fra jappetidmemoarene «Liar's Poker» til finanskrisedokumentaren «The Big Short».

Han er både en ettertraktet foredragsholder i næringslivet og en feiret arvtager til 1960-tallets «New Journalism»-generasjon: Da «The Big Short» ble lansert satt Tom Wolfe, nyjournalistikkens gudfar, på første rad.

På innsiden. «The Fifth Risk» handler om byråkratiet (og mangelen på det) i Trump-administrasjonen, særlig i energi-, landbruks- og handelsdepartementene.

På innsiden. «The Fifth Risk» handler om byråkratiet (og mangelen på det) i Trump-administrasjonen, særlig i energi-, landbruks- og handelsdepartementene.

På utsiden. «Impossible Owls» handler blant annet om japanske sumobrytere, britiske tronarvinger, indiske tigre og en russisk animatør. Ugler går, som tittelen antyder, igjen.

På utsiden. «Impossible Owls» handler blant annet om japanske sumobrytere, britiske tronarvinger, indiske tigre og en russisk animatør. Ugler går, som tittelen antyder, igjen.

Det første hintet

Lewis' nye bok «The Fifth Risk», dedikert til nylig avdøde Wolfe, er en innsidebetraktning fra Trump-administrasjonen. Det er han ikke alene om å ha skrevet den seneste tiden, men Michael Lewis er som vanlig mer på innsiden enn innsidebetraktninger flest.

Boken starter med en scene fra presidentvalgnatten: Chris Christie, den kontroversielle New Jersey-guvernøren som brått er blitt leder for Donald Trumps overgangsteam, forsøker å rådgi sin nyslåtte president om hvordan man mottar gratulasjoner fra andre statsledere.

Så ringer Egypts president. Da begynner Trump å snakke om hvor mye han liker sangen «Walk Like an Egyptian», The Bangles' 1980-tallshit. «Det hadde vært det første hintet Christie hadde om trøbbel», skriver Lewis.

Ugler i mosen

«Det var noe galt med myndighetene. I Oklahoma visste vi alle det», skriver Brian Phillips i et kapittel av sin første bok, essay- og reportasjesamlingen «Impossible Owls». Trump dukker opp i kapitlet, men det handler ikke om ham: Det handler om «X-Files» og den grunnleggende mistroen tv-serien sådde i forfatterens rurale oppvekst.

På vei opp. Brian Phillips gjorde seg først bemerket på nettstedet Grantland, hvor han skrev om fotball og tennis. (Nå skriver han for Grantland-avledede The Ringer.) Samme dag som Michael Lewis nye bok kom, utga prestisjeforlaget Farrar, Straus & Giroux hans første essaysamling.

På vei opp. Brian Phillips gjorde seg først bemerket på nettstedet Grantland, hvor han skrev om fotball og tennis. (Nå skriver han for Grantland-avledede The Ringer.) Samme dag som Michael Lewis nye bok kom, utga prestisjeforlaget Farrar, Straus & Giroux hans første essaysamling.

Brian Phillips er ikke like allemannseie som Michael Lewis – han har primært skrevet om europeisk fotball, for kortlivede nettprosjekter som Grantland og feature-satsingen til MTV News – men bokdebuten hans kommer med forventninger likevel.

Ikke minst fordi Phillips er i stallen til superagenten Chris Parris-Lamb, som de seneste årene har solgt en rekke debutromaner for uante summer (seks millioner kroner i forskudd for «Utespillets kunst» av Chad Harbach, angivelig, over det dobbelte for «En by i brann» av Garth Risk Hallberg).

Sluttord

Forlaget som kjøpte «Impossible Owls» kaller rett og slett boken «den første store samlingen av nyjournalistikk i den digitale alderen.»

Spørsmålet er bare om nyjournalistikk har noen plass i den digitale alderen; Michael Lewis virker ikke helt overbevist om det. Kanskje er det mest en smitteeffekt av den generelle undergangsstemningen i hans nye bok, men selv takkelisten er vagt resignert. Han takker oppskriftsmessig sin bokredaktør, som Lewis «ikke vet hva han skulle gjort foruten». Før han legger til: «Podkaster?»

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.