De lar stjernene få snakke uredigert

Tekst

– Mange store stjerner hater gjentagelser av de typiske pr-spørsmålene. Vi tror det er bedre å ha en ærlig samtale med dem, sier skaperne av nettmagasinet The Talks.

Journalistene Johannes Bonke (30) og Sven Schumann (29) har laget et nettsted der stjerner og moteskapere deler sine eksistensielle tanker.

– De beste samtalene er med folk som er litt eldre og som har oppnådd noe. Man kan snakke med dem om deres mørke sider, depresjoner og vanskelige perioder. De byr på seg selv, for de er ikke så opptatt av å få god pr, sier Bonke (til høyre).

For et år siden startet han nettmagasinet The Talks sammen med barndomsvenn og kollega Schumann. Her er enkle, korte én til én-samtaler med størrelser som Woody Allen, Mick Jagger, Sofia Coppola, Patti Smith og Mike Tyson. Intervjuet starter gjerne med et kanskje litt uventet spørsmål av typen: «Har du hatt en midtlivskrise?» – og samtalen blir som den blir.

Jack Nicholson for eksempel, forteller om hvordan han ser for seg sin egen begravelse, mens klesdesigner Tom Ford snakker om hvor lett det er å drikke for mye alkohol når man bor i London.

Bonke og Schumann har i nesten ti år vært skribenter for ulike magasiner som GQ, Elle og Vogue. De har reist verden rundt og intervjuet skuespillere og moteskapere. Likevel syntes de at de beste delene av intervjuene ofte måtte kuttes og aldri nådde ut til leserne. The Talks er de uredigerte, morsomme, tilfeldige, dumme eller gode dialogene som av ulike grunner aldri kom på trykk. Som klippene som ikke ble med i den ferdige filmen.

– Nettmagasinet har et mer personlig preg og vår egen humor, der vi ikke må tilpasse oss redaktører som bestemmer hva og hvordan vi skal skrive, sier Bonke.

De får ofte spørsmål om hvordan de får superstjerner til å stille opp. Selv tror det skyldes et bredt kontaktnettverk og en ærlig og direkte væremåte.

– Vi forsøker å være oppriktige når vi intervjuer. Noen av spørsmålene våre er kanskje litt over the top. Men hvis man tør å spørre om det man egentlig vil vite, får man sannsynligvis et interessant svar. Dessuten er det mange store stjerner som hater gjentagelse av de typiske pr-spørsmålene. Vi tror det er bedre å ha en ærlig samtale med dem, sier Schumann.

Hver uke legger de ut en ny samtale. Faste lesere vil kanskje lure på hvem den neste store personligheten er. Men gründerne bryr seg ikke så mye om antall treff og antall lesere.

– Det handler heller om hvem leserne er. Vi leses av en del bransjefolk og kreative mennesker, sier Bonke.

For de to er det blitt en livsstil å snakke med stjerner og kulturpersonligheter.

– Jeg har egentlig aldri sett på meg selv som en reporter. Det handler mye mer om kommunikasjon. Vi møter ganske enkelt interessante mennesker og snakker med dem om hva de gjør og tenker, sier Schumann.

Drømmen er å få Dalai Lama i tale.

– Han er karismatisk, og har hatt et fantastisk liv. Det er et godt utgangspunkt for en samtale, sier Bonke, som alltid stiller i jeans og t-skjorte, uansett hvem han skal snakke med.

Nett:the-talks.com(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk