Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

På innsiden

Tekst
Foto: Aesop

Foto: Aesop

Norges beste interiørarkitektur finnes i en liten velværebutikk, et totalrenovert kontorbygg og landets første plusskontor.

Fakta:

Designers Saturday
Møteplass og visningsrom for norsk møbel- og interiørbransje.
Arrangeres 5.–6. september.
I år inntar 180 utstillere visningsrom på 28 ulike steder i Oslo sentrum.
Prisene Best interior og Best Talent ble kåret for første gang i 2005.
Nett designerssaturday.no

– Hva tilfører interiøret? Er det bærekraftige løsninger? Nyskapning, estetikk, brukertilpasning? Er identiteten tydelig?

Ola Rune ramser opp noen av vurderingskriteriene i den største, norske interiørarkitekturkonkurransen Best Interior 2015. Den anerkjente, svenske arkitekten og designeren – som er en del av firmaet Claesson Koivisto Rune – er leder av fagjuryen som har kåret Norges beste interiørprosjekter i forbindelse Designers Saturday, som arrangeres denne helgen i Oslo sentrum.

Av 74 innsendte prosjektskisser ble det valgt ut ti kandidater. I dag offentliggjøres de tre vinnerne.

Fagjuryen har sett gjennom alt fra funksjonsorienterte restauranter til kontorbygg og trendy visningsrom. Der noen har hatt gigantiske budsjetter, har andre måtte forholde seg til oppdragsgivers stramme rammer.

– En slående trend er at enkelte prosjekter virkelig har flyttet på grensene når det kommer til nyskapning og bærekraft, sier Rune, som ser en spennende utvikling i bransjen.

– I Norge lar man ofte materialene få snakke, og interiørarkitekter har en tydelig og bevisst bruk av farger og grafiske elementer. Det handler ikke bare om estetikk, men å se forbi det som er trendy og å få frem et budskap.

Designers Saturday ble arrangert for første gang i 1986, og er en av få, norske visningsarenaer for møbel- og interiørbransjen.

 

Kremkatedral

1. plass | Aesop
Aesop | Butikklokale | Oslo |  66 m² | 2014 | Peter Girgis, Snøhetta

<font color=

<font color="#b9b1b1">Foto: Aesop</font>

– Aesop har en veldig tydelig, grafisk identitet. Selv om butikklokalet måtte være både funksjonelt og gjenkjennelig, valgte vi å utforske materialenes grenser, sier Peter Girgis, interiørarkitekt i Snøhetta.

Prosjektet for det australske hudpleiemerket Aesop er kåret til vinner av Designers Saturday Awards Best Interior 2015.

Girgis har ifølge fagjuryen «tatt utgangspunkt i oppdragsgivers spesifikke, grafiske uttrykk og ønske om lokal identitet, og skapt et interiør som løfter frem produktene, men som også har sitt eget uttrykk og identitet».

Med bare 66 kvadratmeter å boltre seg på, var målet å få gjort mye ut av lite.

– Vi valgte å bearbeide materialitet, spesielt glassfiberarmert gips som har en naturlig, hvit fargepalett.

Matte gipsoverflater, messingdetaljer og enkle hyllestrukturer lar produktene på hyllene tale for seg. Den monumentale betongvasken utgjør butikkens midtpunkt og formen spiller videre på det katedrallignende taket.

– Uttrykket forstyrrer ikke funksjonen til butikken eller produktene, men tilfører et eksperimentelt lys- og lyddesign. Det er en leken konstruksjon av runde former med referanser til religiøse, tradisjonelle kirkedomer.

Lokalet stammer fra slutten av 1800-tallet, og håndverkerne fikk seg en hyggelig overraskelse i løpet av renoveringsprosessen da de gravde frem originale murvegger og sementfliser. Stedets allerede eksisterende uttrykk ble grunnleggende verdier for valg av nye materialer.

– Når du er i lokalet skal du få følelsen av dybde og lys, sier Girgis.

– Selv om alle overflatene er hvite, er materialenes forskjellige utgangspunkt med på å skape et dynamisk uttrykk.

 

<font color=

<font color="#b9b1b1">Foto: Chris Aadland</font>

Plusspoeng

2. plass | Powerhouse Kjørbo
Entra | Plusshus / Kontor | Sandvika | 5200 m² | 2012–2014 | Elin Vatn, Snøhetta

– Det har vært et omfattende, tverrfaglig prosjekt med skyhøye ambisjoner, sier Elin Vatn, interiørarkitekt i Snøhetta.

Et ordinært kontorbygg fra 1980-tallet på Kjørbo i Sandvika ble ifjor til et plusshus som produserer mer energi enn det bruker ved hjelp av blant annet solcellepanel og jordvarmeanlegg.

– Vi har til og med regnet med den energien det trengs for å bygge huset og energien som er bundet i materialene, sier Vatn.

– For å unngå å bruke energi til kjøling, eksponeres betongen i taket, noe som er med på å utjevne temperaturen i kontorlokalet. Ved å gjøre dette fikk vi en akustisk utfordring, fordi betong ikke demper lyd, sier Vatn.

Løsningen ble hvite lameller laget av resirkulerte plastflasker som en sentral del av interiøruttrykket.

– Formen på rommene, de buede veggene og hvordan de overlapper hverandre, hindrer lyd i å komme inn i det åpne landskapet, sier Vatn.

Fagjuryen mener prosjektet «er et meget godt eksempel på hvordan en konvertering av eksisterende bygninger kan energioptimaliseres uten at fokus på estetikk og arkitektur går tapt».

– Et bygg er ikke nok, det må se attraktivt ut slik at flere vil bygge miljøvennlig, sier Vatn.

 

<font color=

<font color="#b9b1b1">Foto: Chris Aadland</font>

Fredsløsning

3. plass | Kongens gate 1
Kongens gate 1 AS | Kontor / Rehabilitering | Oslo | 5200 m² | 2012–2014 | Camilla Dahl og Myrna Becker, Asplan Viak

– Det har vært en total­renovering. Utfordringen var å bevare det gamle bygget, samtidig som det skal fungere som et toppmoderne kontorlokale, sier interiørarkitekt Myrna Becker i Asplan Viak.

Hun og prosjekteringsteamet har hatt seg selv og sine kollegaer som brukere, da Asplan Viak skulle innta en av Oslos eldste bygninger. Bygningen er fredet, og prosjektet ble utviklet i tett samarbeid med byantikvaren for å ivareta byggets antikvariske kvaliteter, samtidig som det ble tilført et funksjonelt og moderne uttrykk.

– Vi har tilført naturmaterialer som messing, ulltekstiler og heltre. Det gir en følelse av kvalitet som varer og henger sammen med byggets atmosfære og lange historie, sier Becker.

I juryens begrunnelse vektlegges det hvordan «en nennsom restaurering kan skape balanse mellom gammelt og nytt, og at en ikke-fleksibel bygningsstruktur gir anledning til å se funksjonsorientert på anvendelse av rommene».

Les også:
KOKKEN & HAVET: Ørjan Johannessens byr på sine beste blåskjelloppskrifter.

NERDENES TIDSMASKIN: Smartklokken Pebble Time er folkefinansiert, men kanskje ikke formfullendt.

ØL, ØL OG MER ØL: Det nye ølet er ikke den nye vinen.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner