<p>Hell i uhell. Fuck-serviset kom til etter et uhell og var kun ment som en intern spøk, men er blitt en bestselger.</p>

Hell i uhell. Fuck-serviset kom til etter et uhell og var kun ment som en intern spøk, men er blitt en bestselger.

Først da hun feilet, fikk hun suksess

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ingrid Pop publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

– Ingenting gleder meg mer enn at folk vil spise frokosten sin ut av en Fuck-tallerken, sier pottemakeren.

– Jeg spøkte alltid om at jeg likte å lage funksjonelle skulpturer under kunststudiene, men jeg hadde aldri trodd at det skulle eskalere til dette, sier Ana Kerin (32) og ser seg rundt i loftsstudioet nordøst i London.

Hyllene er stappfulle av håndlaget keramikk: stabler av boller, tallerkener, kopper og vaser, alt sammen fullt av rustikk sjarm og ru overflater. Keirins signatur er å blande fire ulike typer leire, kombinert med noen uvanlige glasuroppskrifter. Fargeskalaen går fra blekksvart og dypblå, til milde sandtoner.

På få år har Kana London gått fra å være en enmannsoperasjon til å bli et større studiofellesskap, med to faste assistenter og flere praktikanter. Kerin tar spesialoppdrag for en rekke hoteller, restauranter og livsstilsmerker i England. I tillegg lager hun kokebøker med kjente kokker som Jamie Oliver, Yotam Ottolenghi og Nigella Lawson.

<p>Skulpturell funksjonell. Ana Kerin bruker sin skulptørbakgrunn til å lage funksjonell keramikk i sitt studio i Hackney, London: – Keramikken er en forlengelse av kunstpraksisen min.</p>

Skulpturell funksjonell. Ana Kerin bruker sin skulptørbakgrunn til å lage funksjonell keramikk i sitt studio i Hackney, London: – Keramikken er en forlengelse av kunstpraksisen min.

Brukskunst

Slovenskfødte Kerin flyttet til London etter kunststudier i hjembyen Ljubljana. Som nyutdannet og fattig kunstner i en av verdens dyreste storbyer, havnet hun i en eksistensiell krise. Det var moren som inspirerte henne til å begynne å lage funksjonell keramikk. Etter utstillinger, ga moren nemlig nytt liv til skulpturene hennes, ved å bruke dem til diverse formål rundt om i hjemmet.

Fakta: Kana London

Håndlagd keramikk

kanalondon.com

Startet av slovenske Ana Kerin i London 2012. Studio, workshops, og butikk i Hackney, London.

Arbeidene selges i et utvalgt anerkjente designbutikker, via hennes studio og i nettbutikk.

– I gallerirommet kostet disse verkene mye, mens hjemme brukte moren min usolgte verk som dørstoppere, «roteskåler» eller fruktboller. En av de største skulpturene mine brukte hun som en fontene som fugler kunne drikke av. Først føltes det ganske støtende, men etter hvert begynte jeg å se potensial i deres nye, funksjonelle liv.

Hun satte i gang med å eksperimentere med leire i et tradisjonelt keramikkstudio i London, men ble stadig irettesatt av de andre keramikerne. De kalte henne for «regelbryteren».

– Jeg brøt reglene uten å ha den minste anelse, sier hun og ler.

– Jeg er ikke en keramiker. Det meste har jeg måttet lære meg gjennom å prøve og feile – og en hel del forferdelige uhell. Som skulptør jobber du mer fritt og eksperimentelt med materialene og det har jeg brukt til min fordel.

– Misforstå meg rett. Jeg har enorm respekt og beundring for keramikkhåndverkstradisjonen. Men der keramikeren lager hundrevis av den samme koppen og søker perfeksjon, er jeg interessert i det motsatte. Jeg vil se spor av menneskelig berøring i keramikken min.

Foto: Georgia Gold

Hell i uhell

Skulpturene hun laget som kunstner, handlet alltid om menneskekroppen. Temaet er blitt med over til de funksjonelle gjenstandene, som kombinerer ulike teksturer på innsiden og utsiden.

– Det blir jo litt komisk å snakke om innsiden av kroppen – hud, arr, spor og merker – når dette til slutt skal kombineres med mat.

Helt i startfasen, da Kerin jobbet med en av sine første kundebestillinger, gikk det meste galt. Ovnen sluttet å virke flere ganger, og keramikken fikk dype sprekker. Klokken to om natten skrev hun i frustrasjon «fuck» med store bokstaver på alle tallerkenene som var ødelagte. De ble liggende i studio, og til hennes store forbauselse, rant kundebestillingene inn.

– Det var veldig overraskende at min personlige spøk slo såpass an, men ingenting gleder meg mer enn at folk vil spise frokosten sin av en Fuck-tallerken.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk