Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Fargespillet

Tekst
TATT PÅ DAGSENGEN. Å få stille ut under årets Salone Internazionale del Mobile i Milano var en milepæl for design-duoen Vera Kleppe (til venstre) og Åshild Kyte, som fikk internasjonal oppmerksomhet for dagsengen Balcony.

TATT PÅ DAGSENGEN. Å få stille ut under årets Salone Internazionale del Mobile i Milano var en milepæl for design-duoen Vera Kleppe (til venstre) og Åshild Kyte, som fikk internasjonal oppmerksomhet for dagsengen Balcony.

Uvanlige møbler med smale bruksområder og lystige farger. Designduoen Vera & Kyte vil utfordre den norske møbeltradisjonen.

Fakta: Vera & Kyte

Designduo fra Bergen bestående av Vera Kleppe og Åshild Kyte, etablert høsten 2012.

Begge har master i møbel- og interiørarkitektur ved Kunst- og designhøgskolen i Bergen.

Aktuell: Har fått stor, internasjonal oppmerksomhet etter utstillingen deres under møbelmessen Salone Internazionale del Mobile i Milano i april, 2014.

nett:vera-kyte.com

Utsikten mot Byfjorden fra kontoret i 4. etasje på USF Verftet i Bergen er slående vakker. Det er likevel ikke fjord, havskvulp og fjerne fjelltopper som virker mest inspirerende på møbel- og interiørarkitektene Vera Kleppe (26) og Åshild Kyte (30). De fester heller øynene på oransje tankskip og gigantiske cruisebåter som titt og ofte seiler forbi.

Friske fargenyanser i kontrast til materialer som stål, glass og sten, er blitt den unge designduoens karakteristiske kjennetegn. Under Salone Internazionale del Mobile, årets møbelmesse i Milano, vekket Vera & Kyte internasjonal begeistring med sitt fargesterke univers: en dagseng hvilende på en tynn stålkonstruksjon, blågrønne stållamper med runde, nesten papiraktige lampeskjermer, bord toppet med svarte granittplater og en dypblå skillevegg.

 

STERKE KARAKTERER

– I den nordiske møbeltradisjonen ser man ofte en forsiktig fargebruk, men vi ønsker å tøye grensene med et mer utfordrende, ungt og friskt uttrykk, forteller Kleppe.

Et par dager etter årets utstilling i Milano ble duoen omtalt som en av de mest spennende internasjonale nykommerne av magasiner som Wallpaper, Dwell, Dezeen og The New York Times. Sistnevnte omtalte dem som en av «Three Breakout Stars of the Milan Furniture Fair» og spådde fremtidige samarbeid med danske Hay og italienske Moroso. Dagsengen Balcony og skilleveggen Apparel ble trukket frem som «showstoppers».

FRUKTIG KOMBINASJON. Vera Kyte elsker kontraster mellom naturmaterialer og friske farger. Småbordene Pedestal har en fargerik stålbase og et lokk av svart granitt.

FRUKTIG KOMBINASJON. Vera Kyte elsker kontraster mellom naturmaterialer og friske farger. Småbordene Pedestal har en fargerik stålbase og et lokk av svart granitt.

– Det har vært gøy og veldig overraskende med all den positive responsen, men vi er fremdeles et ungt designstudio. Nå i startfasen har vi lagt vekt på å utvikle en tydelig identitet og formspråk. Det er viktig for oss at alle produktene har en sterk egenkarakter utover det funksjonelle, som å være en skjenk eller en lampe, sier Kleppe.

– Førsteinntrykket er utrolig viktig, og ulike farger kan forandre karakteren til møbelet totalt. Hvis skilleveggen hadde vært i en dus hvittone, ville den sett snill ut, men nå utstråler den mer power og grrr, sier Kyte og ler.

 

MOTSETNINGER

Kyte og Kleppe er begge oppvokst i Bergen og møtte hverandre under studiene ved Kunst- og designhøgskolen Bergen. Etter å ha levert masteroppgaven i møbel- og interiørarkitektur, opprettet de designstudioet Vera & Kyte høsten 2012. Ifjor stilte de for første gang ut egen kolleksjon under Stockholm Furniture & Light Fair. Der ble de plukket opp av britiske Tent, som presenterte dem under London Design Festival i september ifjor.

– Det er knallhard konkurranse i denne bransjen, og det finnes mange måter å jobbe på. I vår tilnærming forsøker vi å ikke la oss føre av trender eller tendenser, men ha en bredere og mer eklektisk tilnærming til design, sier Kleppe.

– Arbeidsprosessen vår er preget av mye diskusjon og latter. Vi jobber alltid mot samme mål, men har ofte stikk motsatt fremgangsmåte, forteller Kyte.

1. BLÅ LINJER. Balansen mellom funksjon og en spennende visuell karakter er sentrale designprinsipper for Vera & Kyte. Skilleveggen Apparel skal være både praktisk og leken, og ble trukket frem som en «showstopper» av The New York Times.<br> 2. OVERFLATE. Formen til lampene Topiary kan minne om papirark som er forsiktig brettet inn på den ene siden.

1. BLÅ LINJER. Balansen mellom funksjon og en spennende visuell karakter er sentrale designprinsipper for Vera & Kyte. Skilleveggen Apparel skal være både praktisk og leken, og ble trukket frem som en «showstopper» av The New York Times.<br> 2. OVERFLATE. Formen til lampene Topiary kan minne om papirark som er forsiktig brettet inn på den ene siden.

MAKARONI OG GRANITT

Duoen nekter å inngå kompromisser med hverandre og utforsker ulike løsninger helt til resultatet vekker begeistring hos begge. Stort sett ender de opp med å arbeide frem møbler som ikke nødvendigvis har en selvskreven plass i et vanlig hjem. 

– Vi har ennå ikke laget klassiske stoler og bord, men heller pidestaller, plantebord, lange skjenker og de «makaroniformene» som står i vinduskarmen, sier Kleppe og peker på et sett med fargerike, geometriske figurer i granitt, ment som hyllepynt og bokstøtter.

– En dagseng er et ganske spesielt retromøbel som kanskje er på vei inn igjen, sier Kyte, og forteller at deres blåmelerte versjon havnet i årets januarutgave av Elle Decoration UK.

For øyeblikket er den svarte varianten stilt ut i Østerrike, og den blå skilleveggen er i New York for å være med på utstillingen «Inside Norway», som endel av møbelmessen ICFF.

– Den skilleveggen ... Hvordan kom vi på å lage den egentlig?

Kyte ser undrende bort på kollegaen.

– Det var vel i løpet av en sen kveld på kontoret, mens vi satt og tegnet på de runde lampeskjermene. Vi så for oss dette vårlige scenarioet vi ville skape til møbelmessen i Milano, men sammensetningen var ikke helt komplett. Da kom plutselig ideen om å sette opp en skillevegg, forteller Kleppe.

– Vi ville skape et naturlig scenario, hvor alle møblene snakket til hverandre. Jeg synes utstillingen vår i Milano nesten kunne minne om et slags stilleben.

Les mer fra D2 her.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.