Disse teppene er inspirert av skispor og arkitektur

Tekst

Vil du få varsel hver gang Line Blikstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

– Vi ønsket å ta et lite hint av det stille vinterlandskapet inn i hjemmet, sier designeren.

Bohemske og moderne.

Slik beskriver Cappelen Dimyr kolleksjonen First Edition.

Bak det nye teppemerket med base i Stockholm og København, står et kreativt kollektiv som består av en designer, en interiørarkitekt, en tech-entreprenør og en markedsfører.

Den første kolleksjonen består av fem ulike tepper av 100 prosent ikke bleket ull fra New Zealand. Alle blir håndlaget i India og finnes i tre størrelser – i signaturfargene hvitt og beige, i tillegg til mønstrede varianter i rustbrun, dyp lilla og smaragdgrønn.

Teppene vil bli solgt rett til kundene via merkets nettsted.

– Vi ønsket å ta et lite hint av det stille vinterlandskapet inn i hjemmet, sier Vera Kleppe (31) i designduoen Vera & Kyte, som står bak en ny serie med dørmatter for den norske teppeprodusenten Heymat.

– De fleste som har vokst opp i Norge, har et forhold til ski, langrenn og vintervær. Vi er fascinert av kontrasten mellom de strenge linjene i nypreparerte løyper som skjærer gjennom det myke snølandskapet. Utgangspunktet for motivene er en grafisk stilisering av mønsteret, rytmen og hvordan overflaten i sporet fanger lys og skygge.

Samarbeidet startet for omtrent et år siden, og det er første gang duoen jobber med matter.

– Prosessen ble veldig interessant fordi objektet ligger i skjæringspunktet mellom et rent grafisk bilde og et funksjonelt hverdagsprodukt, noe som stiller spesielle krav til formgivning og fargesetting, sier Åshild Kyte (36).

Dørmattene er laget av pet, og inneholder 50 prosent resirkulert plast. Underlaget av sklisikker gummi sikrer at den ligger pent og har god holdbarhet.

– De holder industrikvalitet og har meget god oppsamlingsevne, sier Kleppe.

– Og så er det utrolig praktisk at de tåler vask i maskin.

– Jeg er veldig glad i gulvtepper, og var nysgjerrig på hvordan jeg kunne ta ut farger på den flaten. Jeg hadde lyst til å gjøre noe som både kan ligge på gulvet og henge på veggen, sier Dagny Thurmann-Moe (39), eier av Koi Fargestudio i Oslo.

Sammen med designer Ksenia Stanishevski i det norske teppemerket Volver Studios står hun bak to nye tepper: Dahlia, som er inspirert av moderne arkitektur og 1930-tallets funksjonalisme gjennom geometriske og flytende former, og Rosé, med referanser til 1930-tallets art nouveau, med mykere farger og geometriske former som leder tankene til en kvinneprofil.

Duoen har samarbeidet før, og fant raskt tonen. Etter det ble Dagny Thurmann-Moe spurt om hun ville fargesette de nye teppene Stanishevski skulle tegne.

– Praksisen min er basert på samarbeid med andre, og dette gikk veldig lett – jeg ville at teppene skulle reflektere måten jeg fargelegger på, sier Thurmann-Moe.

– Mange kvier seg for å bruke farger i interiøret, men vi ønsker å vise hvordan man med de rette kombinasjonene av farger kan gi atmosfæren i rommet en rikdom på en måte som ikke føles overveldende.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk