<p>Sikkerhet til pynt. En spesialbygget safe med personlige detaljer er blitt siste skrik for superrike.</p>

Sikkerhet til pynt. En spesialbygget safe med personlige detaljer er blitt siste skrik for superrike.

Safen er blitt et statussymbol

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ingvild Paulsen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

75 prosent av kundene er menn.

– Det er lenge siden en safe var en grå boks gjemt i kjelleren eller bak et maleri. Safen er nå et vakkert livsstilsprodukt man kan være stolt av, sier Matthias Fitzthum.

Fakta: Stockinger

Tysk luksussafeprodusent, etablert i 1978.

Pris: fra 280.000 til 2,4 millioner kroner.

stockinger.com

Han er sjef i luksussafeselskapet Stockinger, som ble etablert i 1978, og er på telefon fra hovedkvarteret i München.

– Grunnleggeren vår hadde sans for luksus. Hvorfor skulle klokker, smykker og verdisaker oppbevares i karrige omgivelser?

Han ville skape et produkt som lyser opp hjemmekontoret, walk-in garderoben eller superyachten. En safe med wow-faktor som reflekterer eierens stil.

Sier aldri nei

En kunde fra oljebransjen ville ha safen innebygd i en retro oljepumpe. En annen bestilte en safe i ektefellens neglelakkfarge.

– Vi sier aldri nei. Vi kan realisere alle dømmer, enten det gjelder farger, finish eller håndtak dekket med 24 karats gull eller inspirert av en favorittyacht, sier Fitzthum.

Inni er hyller og skuffer kledd i semsket skinn. Kundene er alt fra finanstopper til stjerner og atleter. Oppdragene er varierte.

– Forleden hadde vi en kunde som eier en klassisk Riva-båt, av den typen George Clooney kjører rundt med på Comosjøen. Kunden er aksjemegler i London og savner båten om vinteren. Så vi laget en safe med flust av Riva-elementer: det stripete tredekket, den turkise stripen i vannlinjen.

75 prosent menn

En familie i Oman har bestilt safe til alle barna.

– De små fikk velge farge på interiøret selv. Da ble det rosa semsket skinn til småpikene. Her er kutymen at familier gjerne gir hverandre Rolexer i gave når man kommer på besøk. Minst. Veslejenta legger også bamsene sine inn i safen når hun er bortreist.

Så langt er 75 prosent av kundene menn, men Fitzthum håper å øke kvinneandelen. De seneste årene har han også merket en ny trend: hele sikkerhetsrom.

– Vi laget nettopp et slikt rom til en Ferrari-entusiast. Han har en gammel racerbil fra Ferrari midt i rommet, Minotti-sofa og bar. Istedenfor vinduer har vi flatskjermer som viser gamle opptak med bilen i aksjon. Han kaller rommet sin «mannehule».

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk