<p>Bric-à-brac. I den nye NRK-serien «Ting!» blir hverdagslige designobjekter satt i en større historisk kontekst. Blant annet kan man lære at fascismen var med på å popularisere espresso-kulturen.</p>

Bric-à-brac. I den nye NRK-serien «Ting!» blir hverdagslige designobjekter satt i en større historisk kontekst. Blant annet kan man lære at fascismen var med på å popularisere espresso-kulturen.

Ny NRK-serie om designhistorien

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karima Furuseth publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

– Alle de estetiske valgene vi tar sier noe om hvem vi er og verden rundt oss.

Designobjekter er mer enn bare sin funksjon, skal vi tro den nye NRK-serien «Ting!», som er unnfanget av kulturjournalisten Anita Reinton Utgård (43) og kunst- og motekulturhistoriker Ragnhild Brochmann (35).

– Vi begynte med å se på et stort utvalg av ting, fra tannpirkere til Tupperware-bokser. Vi skjønte fort at mange designobjekter hadde en «wow, dette visste jeg ikke»-faktor. Vi ville fortelle en historie om disse tingene, og gi et innblikk i ringvirkningene de har hatt på kulturen og historien vår, sier Utgård.

– Alle de estetiske valgene vi tar sier noe om hvem vi er og verden rundt oss.

Birkenstock og riddere

Utgård og Brochmann ville «klemme mest mulige fun-facts» inn i syv minutter. I løpet av seks korte episoder forteller de humoristiske og informative historier proppet med a-ha-øyeblikk, som for eksempel at høyhalseren ble oppfunnet fordi riddere fikk gnagsår i halsen av å bruke rustning.

Fakta: «Ting!»

Ny NRK-serie av Anita Reinton Utgård og Ragnhild Brochmann, regissert av Maiken Marstrander.

Premiere 19. september på NRK.

– En annen oppdagelse var at Birkenstock-sandalen følger den økonomiske konjunkturen i samfunnet. Få så potensial i den ortopediske skoen som ble laget for tyskere i etterkrigstiden, før flower power-bevegelsen og økologi-opptatte hippier omfavnet den. Da jappetiden kom, havnet skoen bakerst i skapet, sier Utgård.

– Nå er skoen populær igjen, kanskje fordi vi er inne i en ny periode hvor det er fokus på klimakatastrofe og økologisk mat.

Nye takter

Nordmenn har et mer opplyst forhold til konsum nå enn det vi har hatt tidligere, mener Utgård.

– Jeg tror nordmenn har en oppvåkning rundt det at vi må ta bedre vare på tingene vi kjøper, og at vi er mer opptatt av kvalitet, sier hun.

– Samtidig har vi ikke så mye kunnskap om disse små objektene, som tross alt rommer store fortellinger.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk