Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Familien først. – Vi er en -liten familiebedrift, forteller Alexander Krystad -Marthinsen (t.h.), som startet F5 sammen med sine to brødre Emil og Benjamin (i midten). Da de skulle åpne kafé i den nye -butikken, ble det en jobb for fetteren deres, Nicolas Jara Marthinsen (til venstre).

Familien først. – Vi er en -liten familiebedrift, forteller Alexander Krystad -Marthinsen (t.h.), som startet F5 sammen med sine to brødre Emil og Benjamin (i midten). Da de skulle åpne kafé i den nye -butikken, ble det en jobb for fetteren deres, Nicolas Jara Marthinsen (til venstre).

F5 åpner ny butikk – med kafe

Tekst

Vil du få varsel hver gang Anna Skavlan publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

F5 har åpnet ny butikk på Grünerløkka – denne gangen med kafé.

– Vi fikk høre veldig ofte at det vi drev med var nisjevirksomhet. Det var for spesielt interesserte, forteller Alexander Winslöw Krystad Marthinsen, som driver konseptbutikken F5.

Siden 2013 har F5, drevet av Marthinsen og hans to brødre Emil og Benjamin, samlet og solgt norsk mote og design. Da pandemien kom, måtte butikken deres i Prinsens gate stenge. Nå har de åpnet en ny F5 på Grünerløkka, med et ønske om å forene det kule med det kommersielle – motebransjens olje og vann.

– Det er et feilaktig stempel at vi er en nisjevirksomhet, fortsetter han.

– Hvis man ser på nabolandene våre, ser man at selv de kuleste av de kule har turt å være kommersielle. Mange av merkene fra resten av Skandinavia som vi ser opp til, er veldig flinke til å selge produkter. Det kan norske designere og kreative lære mye av.

Håndverk. Alle møblene i butikken er designet og -bygget av eierne, og -fylles opp av norsk design. På stativet henger F5s eget merke, skoene er fra New Movements. På bordet -ligger capser fra ILAG.

Håndverk. Alle møblene i butikken er designet og -bygget av eierne, og -fylles opp av norsk design. På stativet henger F5s eget merke, skoene er fra New Movements. På bordet -ligger capser fra ILAG.

Fakta: F5

Konseptbutikk for norsk design.

Drives av brødrene Emil, Benjamin og Alexander Krystad Marthinsen.

Rathkes gate 9, 0558 Oslo

f5conceptstore.com

Ung og lovende

Ideen til F5 oppsto, ifølge Marthinsen, fordi de var «unge designere som var giret på å lage ting». Men det manglet en kommersiell plattform i Oslo der de kunne møte kunder.

– Vi ville lage et proffere salgsledd.

Merker som HaiK, Christina Ledang og Mardou & Dean fant seg til rette hos F5, da de åpnet sin første butikk i Øvre Slottsgate 5. I tillegg solgte brødrene Krystad Marthinsen sine egne merker Arct og GRAA.

– Vi tenker samarbeid fremfor konkurranse, og support your locals. Det har vært grunnpilarene i hvordan vi har jobbet hele veien.

Navnet F5 kommer fra fabrikk, eller factory, og 5 for gatenummeret hvor de hadde sin første butikk. Fabrikknavnet er inspirert av Andy Warhols studio «The Factory» i New York på 60- og 70-tallet, hvor unge kreative møttes, skapte og festet. En idé som gjenspeiles i Marthinsens filosofi for F5: en møteplass, et konsept – et lite univers, om du vil.

I den nye butikken er alle møblene designet og produsert av gründerne selv, og vil være mulig å kjøpe som en del av F5s egen interiørkolleksjon.

I tillegg til møbler, er F5–universet også utvidet med en egen kafé.

Terrazzo. Bord og stoler i kafeen, Kuro, er bygget av terrazzo og eik. – Terrazzo er et materiale vi brukte mye i vår gamle butikk. Denne er i en ny farge, men et slags nikk til F5 i Prinsens gate, forteller Alexander Kyrstad Marthinsen.

Terrazzo. Bord og stoler i kafeen, Kuro, er bygget av terrazzo og eik. – Terrazzo er et materiale vi brukte mye i vår gamle butikk. Denne er i en ny farge, men et slags nikk til F5 i Prinsens gate, forteller Alexander Kyrstad Marthinsen.

Kaffe til moten

Kafeen heter Kuro – fra japansk for svart, samme farge som kaffen. Den er et samarbeid mellom F5-brødrene og deres fetter, Nicolas Jara Marthinsen.

– Det skal være like koselig som stuen din hjemme, bare uten klesvask og rot. Det skal være et sted man bare har lyst til å henge.

F5 er ikke den første butikken i Oslo som skal lage mer enn bare en butikk. Holzweiler har kombinert sin butikk i Oslobukta med restauranten Platz, og klesbutikken Dapper har egen kafé på Grünerløkka.

– Det er en synergi der. Nordmenn er glad i å drikke kaffe, sier Marthinsen.

Med kaffe fra Kuro i hånden kan du gå rundt i F5s nye butikk, å handle merker som Envelope 1976, Cala Jade, Kaibosh og Julie Josephine, i tillegg til F5s egne merker og møbler.

– Vi er ikke redd for å være kommersielle. Den største anerkjennelsen man kan få er at noen vil åpne klesskapet og lommeboken for deg.

– Det sies jo at det å være kul og kommersiell er rake motsetninger?

– Det er akkurat det vi vil utfordre.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.