Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Faste rammer. – Eduardo og Sigurd var de som hadde ideen om å lage en familiesykkel. Det var mine rammer. Sammen fant vi ut at den skulle være veldig kompakt og lett å manøvrere. Også måtte den være kul, sier Johannes Hegdahl.

Faste rammer. – Eduardo og Sigurd var de som hadde ideen om å lage en familiesykkel. Det var mine rammer. Sammen fant vi ut at den skulle være veldig kompakt og lett å manøvrere. Også måtte den være kul, sier Johannes Hegdahl.

Da de ikke fant egnet sykkel, laget de en selv

Tekst

Vil du få varsel hver gang Anna Stjern publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Nå selges den norsk-colombianske lastesykkelen Bogbi i 14 land.

På en lekeplass i hjertet av Bogotá møttes to hjemmeværende småbarnsfedre, en nordmann og en colombianer.

Sigurd Kihl flyttet til Colombia med familien i 2015, da kona fikk jobb på den norske ambassaden i landets hovedstad. I møtet med entreprenøren Eduardo Moreno gikk praten om hverdagsrutiner, som dagligvarehandling og frakting av barn til og fra barnehagen.

I mangel på gode fremkomstmidler var Kihl på jakt etter en lastesykkel, men til tross for at Bogotá regnes som en av verdens store sykkelbyer, var det ikke mulig å finne en sykkel som egnet seg til å frakte barn.

– La oss lage en sykkel, foreslo Moreno.

– Ikke bare én sykkel, men en produksjon.

Fakta: Bogbi

​Lastesykkel produsert i Colombia.

Trolig på det norske markedet i løpet av 2021.

bogbi.co

En Bogbi blir til

Den norske industridesigneren og utforsyklisten Johannes Hegdahl ble fløyet inn til Bogotá for å lage en prototyp. På 21 dager bygget de tre kollegene den første modellen – som i løpet av de samme tre ukene også vant et race for lastesykler.

I ukene som fulgte opprettet trioen en folkefinansieringskampanje, kjøpte et fabrikklokale og satte produksjonslinjen i gang – og fem år etter samtalen ved lekeplassen, er lastesykkelen Bogbi, Bogotá bicicleta, blitt fedrenes livsverk.

Les også:

Fra den lille fabrikken i Colombia selges lastesyklene nå i 14 land og 20 byer i Europa – men planen er å bli Colombias største sykkelprodusent.

Alternativ bybil

Rammen til Bogbi-sykkelen er laget i håndsveiset, rustfritt stål og leveres i flere farger. En egenutviklet vaierstyring bidrar til god svingradius, og sykkelen kommer både med og uten elektrisk motor.

Trioen jobber også med å utvikle integrert tilbehør som lys, bagasjebrett, barnesete og kalesje.

– Vi setter den totale maksgrensen på 200 kilo, men vi har fraktet mye mer enn det. I Bogotá bruker vi sykkelen hver dag til å frakte hverandre og materialer til produksjonen. Det er en arbeidshest som har tålt mye opp gjennom, sier Hegdahl.

Et marked i vekst

Eduardo Moreno mener Bogbi vil kunne hevde seg i fremtidens byer.

– Små bedrifter blir påvirket av nye reguleringer rundt varelevering – som forbud mot dieseldrevne kjøretøy i bykjerner. Disse grønne målene driver operatørene til å endre sine forretningsmodeller. Her kan elektriske lastesykler være en del av løsningen, sier Moreno.

Han legger til at det globale lastesykkelmarkedet er antatt å få en verdivekst på 13 prosent i året mellom 2018 og 2026.

Planen er at Bogbi skal være i salg hos forhandlere i både Oslo, Stavanger og Trondheim innen sommeren. Samarbeid med forhandlere i Danmark og Nederland er i sin innledende fase, og i Tyskland skal sykkelen bli tilgjengelig for salg i Berlin, Frankfurt og München.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.