– Jeg bare maler det jeg har lyst til å male

Tekst

Vil du få varsel hver gang Jonas Henmo publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Mathias «Ma$arati» Nordby lager kunst og klær for popkulturens nye stjerner.

Neonfarger og diamanter. Mathias «Ma$arati» Nordby sier at både kunsten og klesstilen hans er inspirert av hiphop, juggel og bootleg-klær. Nå lager han klær til noen av de største navnene i popbransjen.

– Det handler ikke nødvendigvis om å skille seg ut, sier Mathias Nordby, kjent som Ma$arati.

Han sitter på gresset i Sofienbergparken i Oslo med platinablondt hår, en svart vintage-t-skjorte i eget design og store, firkantede Gucci-solbriller. På høyre side av halsen har han tatovert «Knu$t», på venstre «Kun$t».

– Jeg har bare alltid digget stil. Utenfor McDonald’s på Hamar var det en bod som solgte lakris, krutt og bootleg t-skjorter. Det er den looken jeg liker. Litt sånn billig, men fett.

Fargesprakende estetikk og spontanitet står sentralt i alt 27-åringen fra Hamar lager, enten det er malerier, klesdesign eller tatoveringer. De seneste årene har ting skjedd fort. Da han flyttet til Oslo i 2014 var fremtiden et stort spørsmålstegn. Fire år senere livnærer han seg på å lage klær og malerier til trendsettere og tungvektere innen popkulturen.

Fakta: Mathias Nordby

Kunstner

Født 1991 i Hamar, bosatt i Oslo.

Har en stjernespekket kundeliste bestående av både skandinaviske og amerikanske celebriteter, hovedsakelig rappere.

Selger klær gjennom Instagram.

Har hatt utstillinger på blant annet Galleri Kitch, Galleri GAD og Vulkan.

Har for tiden et samarbeid med Carlings og Karve Jeans i Stockholm, og tatoverer i eget studio i Oslo.

Stjerneklientell

Norske stjerner som Unge Ferrari og Arif, og amerikanere som Post Malone, Metro Boomin, KYLE, Roy Woods, J-$tash og Xavier Wulf, poserer på Instagram med t-skjorter og denimjakker med håndmalt Ma$arati-design. Kundekretsen vokser stadig, og navn som G-Eazy og Trippie Redd står på kundelisten når han skal til Los Angeles denne høsten.

Plaggene har han kjøpt nye eller brukte, og malt med pensel eller spraymaling i studioet sitt på Vålerenga. Tegneseriefigurer, flammer, biler og asymmetriske ansikter er gjennomgående motiver, ofte i sterke neonfarger. Hvert plagg er unikt, og blir auksjonert bort på nett eller solgt direkte via Instagram.

Den internasjonale oppmerksomheten er et resultat av en aktiv bruk av Instagram, kombinert med selvfinansierte turer til Los Angeles. Lange spaserturer opp og ned Melrose og Fairfax Avenue med malerier under armen og klær i en sportsbag har resultert i bekjentskap og kunder. Kommer han i kontakt med et stort navn, er det betaling nok i seg selv at plagget blir tatt i bruk.

<p>Fra Hamar til L.A. Etter flere turer til Los Angeles har Nordby fått et vennenettverk av popstjerner og påvirkere. Her med modell, dj og fotograf Sita Abellan.</p>

Fra Hamar til L.A. Etter flere turer til Los Angeles har Nordby fått et vennenettverk av popstjerner og påvirkere. Her med modell, dj og fotograf Sita Abellan.

– Man belager seg på å jobbe jævlig mye gratis, sier Nordby.

– Jeg har ikke tall på hvor mye klær jeg har gitt bort opp gjennom årene.

Drivet til å gjøre det han vil – ikke det han – har han hatt så lenge han kan huske.

– Da jeg var liten, gråt jeg fordi jeg gruet meg til to ting: å få jobb og visdomstenner, forteller han.

Kunsten representerte en vei utenom i hvert fall én av dem.

Historieløs

To år på Einar Granum Kunstfagskole i Oslo la et fundament, men ikke stort mer. Da skoleårene var omme og det var duket for avslutningsutstilling, var ikke Mathias Nordbys bilder utstilt sammen med resten av klassen.

På veggen der verket hans skulle henge, var det i stedet tapet opp en plakat til separatutstillingen hans. Han var allerede på vei andre steder.

– På kunstskolen brukte vi masse ord og uttrykk som jeg fortsatt ikke skjønner hva betyr, sier Nordby.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

– Jeg bare maler det jeg har lyst til å male. Det er ikke så dypt. Det er mørkt eller lyst. Happy eller sad.

En slik historieløshet er ikke unik. Den fantes i 1970-tallets punkkultur og er tydelig hos den nye generasjonen rappere. Høylytte og eksplisitte tenåringer med ansiktstatoveringer og fargerikt hår dominerer for tiden topplistene i både USA og Norge. Mange har kommet dit på egen hånd, uten støtte fra store plateselskap eller publikasjoner.

At Nordbys arbeid faller i smak hos nettopp denne gjengen, er derfor ingen overraskelse. Den samme bekymringsløse livstilnærmingen og drivkraften til å skape noe eget appellerer til de yngre, mens de eldre blir stående og klø seg i hodet.

Uredd

Det er likevel flere enn bare rappere og Instagram-påvirkere som har oppdaget Ma$arati. Rolf A. Hoff (64), en av Norges største samlere av samtidskunst, eier to tegninger.

– Mathias er uredd, trygg på seg selv, og lager det han vil lage uten å tenke på hva andre mener, sier han.

– Han har en særegen stil, og kunsten hans engasjerer.

For tiden har Nordby et prosjekt i Sverige med klesmerket Karve Jeans, og tatoverer klienter «som har lyst på noe annet enn den tradisjonelle streken» i Oslo. Til høsten går turen til Los Angeles, hvor han blant annet skal levere noen malerier til artisten Post Malone.

I en tid hvor sosiale medier gir hele verden tilgang til ens portefølje, og folk trekkes mot det kontroversielle, er Mathias Nordby en del av en raskt voksende bevegelse. Det er fargesprakende, uforutsigbart, lekent og useriøst. Ifølge han selv er han egentlig hverken kunstner, designer eller tatovør:

– Jeg er bare en fyr som viser folk at man kan gjøre det man vil.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk