Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Norsk metall. Den britiske industridesigneren Tom Dixon har blant annet designet den ikoniske «S Chair». Nå bryner han seg på norsk aluminium produsert av Hydro.

Norsk metall. Den britiske industridesigneren Tom Dixon har blant annet designet den ikoniske «S Chair». Nå bryner han seg på norsk aluminium produsert av Hydro.

Britisk stjernedesigner samarbeider med Hydro

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karima A. Furuseth publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

– Denne stolen tok meg minst tre år å få til helt riktig.

I 2015, da den britiske møbeldesigneren Tom Dixon traff Hilde Kallevig fra Norsk Hydro på møbelmessen Salone del Mobile i Milano, var det kjærlighet ved første blikk. Eller, aluminium, får man kanskje si, siden det var dét metallet Kallevig var på møbelmessen for å markedsføre.

Inspirert av H&Ms mange suksessfulle designsamarbeid, var Kallevig, som er Hydros sjef for markedsføring, på utkikk etter en designer som kunne lage et bærekraftig designikon med aluminium fra Norsk Hydro.

Nå, seks år senere, har Dixon gitt liv til The Hydro Chair.

Fakta: The Hydro Chair

Designsamarbeid mellom Tom Dixon og Norsk Hydro.

Dixons arbeider er utstilt blant annet på Museum of Modern Art og Pompidou-senteret.

Stolen er laget i 300 eksemplarer.

tomdixon.net/en_gb/hydro-chair.html

Stol på miljøet

I prosessen med å designe et produkt som best satte miljø, bærekraft og aluminium på agendaen, var Hydro ifølge presseskrivet innom ideen om å lage «både båter og fly før de landet på et litt mer hverdagslig produkt».

Utfordringen var så å lage et produkt som ikke bare så fint ut, men som også tilfredsstiller den moderne forbrukernes høye krav til produksjonsmetoder. Etter mange arbeidstimer og flere forkastede forslag, satt de igjen med en stol som tåler både feinschmeckeres strenge blikk, svanemerket og vind og vær.

– Jeg har prøvd å lage metallstoler i 30 år, sier Tom Dixon i en video publisert på hans egen Instagram-profil, mens han løfter opp en øyensynlig florlett Hydro-stol.

Stolen, som er som snytt ut av en kulissene i den tyske science fiction-filmen «Metropolis» fra 1927, er produsert på et verksted som i all hovedsak lager deler til Tesla-biler. Den varmeblåste aluminiumen har ingen sveisekanter, men er i stedet limt sammen.

– Og denne stolen tok meg minst tre år å få til helt riktig.

Merkevarebygging. – Det er ikke lenger nok å designe noe som ser pent ut. Den stolen eller genseren vi kjøper bør også være bra for miljøet. I Hydro er målet vårt å bidra til å skape industrier og produkter som kan gjøre en forskjell, og her er Tom Dixon og møbelbransjen et perfekt eksempel, sier Hilde H. Kallevig, global sjef for markedsføring og merkevare i Hydro.

Merkevarebygging. – Det er ikke lenger nok å designe noe som ser pent ut. Den stolen eller genseren vi kjøper bør også være bra for miljøet. I Hydro er målet vårt å bidra til å skape industrier og produkter som kan gjøre en forskjell, og her er Tom Dixon og møbelbransjen et perfekt eksempel, sier Hilde H. Kallevig, global sjef for markedsføring og merkevare i Hydro.

Domstol

The Hydro Chair er så lang laget i 300 eksemplarer, med en prislapp på rundt 20.000 kroner. Den er 100 prosent resirkulerbar, og kan med andre ord gjenvinnes.

Stolen lanseres samtidig som Hydro er i mediene for en annen miljøkamp. I februar i år gikk 40.000 medlemmer av urfolksorganisasjonen Cainquiama til gruppesøksmål mot Norsk Hydro, fordi utslipp fra Hydros aluminiumsraffineri Alunorte i Brasil rant ut i Pará-elven i 2018.

For miljøinteresserte designentusiaster kan denne saken muligens bli vanskelig å stikke under stol – selv én designet av Tom Dixon.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner