Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Blå. Fargegiganten Pantone har utropt «classic blue», med fargekode 19-4052, til årets farge 2020.

Blå. Fargegiganten Pantone har utropt «classic blue», med fargekode 19-4052, til årets farge 2020.

Dette er fargen du kommer til å like i 2020

Tekst

Vil du få varsel hver gang Nils Anker publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Det forekommer stadig sjeldnere, men forleden uke gikk jeg til anskaffelse av et par nye ting. Den ene var en bandtrøye fra Oslo-bandet For Pete's Sake, som var blåblå.

Deretter trengte husholdningen et par lamper.

Kunne den aktuelle modell finnes i en primærfarge, mon tro?

Nei da, byens interiørbutikker førte alle lampen i duse grå, sennepsgule, skittenoransje, melkede, og vasne nyanser. På internett hadde jeg sett en i nydelig, aksentuert blått. Redningen ble ærverdige Glasmagasinet, der en ung, mild herre fra det høye nord mente han hadde snublet over noe på bakrommet.

Resultatet ble slående oppmontert: Som to dråper himmelblått vann, skjærende gjennom de kritthvite veggene og stukkaturen. Lysegrønne vegger med gylne messinglamper kan boligstylistene ha for seg selv.

Blå hadde vært en favoritt siden barndommen. Jeg hadde fattet intuitive, personlige valg, helt uavhengig av de til enhver tid rådende trender – jeg var meg selv. Trodde jeg.

Ifølge Pantone er årets farge «endeløs blå» med stemning av den «enorme og uendelige kveldshimmel».

Ifølge Pantone er årets farge «endeløs blå» med stemning av den «enorme og uendelige kveldshimmel».

Et forsiktig håp?

Allerede noen timer etter lyste nyheten mot meg fra all verdens livsstilsmedier: Fargegiganten Pantone hadde utropt classic blue, fargekode 19-4052, til fargen for verden i 2020. Foregående år har nettopp denne lyse grønnfargen (2017), samt en korallfarget rosa (2019) fått æren, og har preget Finn-annonser og lettvegger siden.

Ifølge Pantone er årets farge «endeløs blå» med stemning av den «enorme og uendelige kveldshimmel». Langt mindre poetisk kan den minne om Facebooks blå, eventuelt en anelse lysere versjon av Klein-blå, skapt av den franske kunstneren Yves Klein, sist sett på omslaget av Kanye Wests siste album «Jesus is King».

Pantone selv, finner etter utførlig research, fargen ved å se på et kobbel av parametere, deriblant trendvarsler, mote, skjønnhet, livsstil, politiske tendenser, gatekunst, reisedestinasjoner, mediene, nye teknologier og nye teksturer. New York Magazine har karakterisert årets farge som anti-anxiety blue, mens Pantones visepresident Laurie Pressman, har uttalt at fargen skal symbolisere en slags verdensstemning, et forsiktig håp: «calm, confidence, connection».

Blåtoner

Pantone mener også at vi med det magiske tallet 2020 på en måte har nådd «fremtiden», en tid der vi unektelig trenger litt trøst, noe allmenngyldig – den aftenblå himmel spenner seg da vitterlig over hele verden.

Blå kan også være forsømmelsens farge. Nede i Sofiemyr-traktene, på det som må være Nord-Europas mest unnfallende bilverksted, er jeg medeier av en eldre, minervablå Porsche, som regelrett råtner vekk, som går sin åttende vinter i snøen i møte.

I en perfekt verden hadde vi sust inn i en håpefull fremtid sammen.

Nå får jeg nøye meg med lampene.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.