Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Bjørn Brochmann skriver om Barbara Herman og hennes parfymemerke Eris Parfums. - Foto: Bjørn Brochmann

Bjørn Brochmann skriver om Barbara Herman og hennes parfymemerke Eris Parfums. - Foto: Bjørn Brochmann

– I vår deodoriserte tidsalder har vi sluttet å verdsette imperfekte, kroppslige og dypest sett menneskelige lukter

Tekst

Vil du få varsel hver gang Bjørn Brochmann publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Illustrasjon

Parfymegründer Barbara Herman utfordrer konvensjonene ved å vende det renslige ryggen og omfavne kroppens rølpete odører.

«Jeg ville ikke lukte rent, jeg ville ikke passe inn, og jeg ville i alle fall ikke lukte som en nyfødt baby», skriver den amerikanske parfymegründeren Barbara Herman i sin bok «Scent and Subversion – Decoding a Century of Provocative Perfume». Hun mener parfymebransjen sitter fast i kjønnskonvensjoner og hysteriske renhetsidealer, og ser til fortidens dyriske parfymer for inspirasjon.