Få dere rom. Navnesøstrene Rachel Weisz (til venstre) og Rachel McAdams finner tonen i Sebastián Lelios «Ulydighet». Filmen er satt i et ortodoks-jødisk miljø i Nord-London.

Få dere rom. Navnesøstrene Rachel Weisz (til venstre) og Rachel McAdams finner tonen i Sebastián Lelios «Ulydighet». Filmen er satt i et ortodoks-jødisk miljø i Nord-London.

Bifil ulydighet

Tekst

Vil du få varsel hver gang Emil L. Mohr publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

– Sexscenen er historiens hjerte, sier Oscar-vinner Rachel Weisz, klar med forbudt kjærlighet-dramaet «Ulydighet».

«Beware, an old flame is still burning there», sang det australske bandet The Church i sine velmaktsdager.

Advarselen gjelder også i chileneren Sebastián Lelios «Ulydighet». En ungdomsforelskelse blusser opp idet fotografen Ronit vender hjem fra USA for å gravlegge sin far.

Fakta: «Ulydighet»

Regi: Sebastián Lelio

I rollene: Rachel Weisz, Rachel McAdams, Alessandro Nivola, m.fl.

Kinopremiere: 29. juni

Problemet er at settingen er et ortodoks-jødisk miljø i Nord-London, hvor hennes gamle venninne Esti har giftet seg med rabbi-aspiranten Dovid.

– Det er en isolert verden som få utenforstående får adgang til, observerer sekulær-jødiske Weisz.

– Det blir omtrent som å vokse opp i Amish-samfunnet i Philadelphia.

Hjertemedisin

Før norgespremieren 29. juni har produsent og hovedrolleinnehaver Weisz skapt overskrifter med sekvensen som kulminerer med heftig hotellelskov med motspiller Rachel McAdams.

– Den skiller seg klart fra sexscener jeg har medvirket i før, fordi den er så meningsfull for historien, vedgår Weisz, som fikk Oscar for «» i 2006.

– Disse to har ventet 20 år på å gjøre dette, det «forbudte». Først når det skjer, skjønner Esti hvem hun er – en lesbisk kvinne. Det er liksom ikke «bare to personer som knuller». Det er usedvanlig emosjonelt – og på en måte historiens hjerte, spør du meg.

Venter barn

Selv kunngjorde Weisz nylig at Bond-ektefellen Daniel Craig og hun venter sitt første barn sammen. Skjønt, utover å si at hun gleder seg, vil hun ikke dvele ved hvordan det føles å være gravid igjen i en alder av 48.

Ei heller synes hun «Ulydighet» kan kalles en Metoo-film, enda den er blitt omtalt som det.

– Det er en fortelling om to kvinner – en bifil og en lesbe – og hvordan de finner forskjellig grad av frihet, understreker hun.

– Ronit er ufri fordi hun ikke er i mål identitetsmessig, mens Esti må legge bånd på seksualiteten sin. Det spesielle er skildringen av personer som ordinært ville befunnet seg i kulissene – det er ikke mainstream storytelling. Jeg ser ingen parallell til Metoo.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Rørt realist

– Hvordan har du opplevd bevegelsen som sådan?

– Jeg er rørt av hvordan navnet oppsto. Én kvinne varslet om at hun var blitt trakassert, hvorpå den ene etter den andre reiste seg: «samme her», «samme her», «samme her». Dessverre låter det noe hult nå, mener Weisz.

– Og selv om det var ved å forene krefter disse kvinnene greide å utfordre systemet, skal vi ikke glemme at bransjen vår utgjør en ørliten del av globaløkonomien. Sannsynligvis finnes det dem som har det langt verre enn oss skuespillere.

* (Vilkår)

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk