I 2018 ble 23 år gamle Tyler Mitchell historisk. Beyoncé var avbildet på forsiden av motemagasinet Vogue, stående i en fruktbar hage iført en fargerik kjole, mens hun holdt et hvitt, flagrende klede bak ryggen, som en kvinne som henger opp klesvasken utendørs.
Fakta: Tyler Mitchell
Amerikansk fotograf, født 1995. Bosatt i Brooklyn, New York.
Best kjent for å ha tatt forsidebildet av Beyoncé i motemagasinet Vogue.
Aktuell med fotoboken «I Can Make You Feel Good» på forlaget Penguin Random House.
tylermitchell.co
Fotografen bak bildet var Mitchell, den første svarte personen som har tatt et forsidebilde for Vogue i løpet av magasinets 128 år lange historie. Bildet henger nå i National Portrait Gallery i Washington, D.C.
Nå kommer Mitchells fotobok, «I Can Make You Feel Good». Den inneholder bilder tatt mellom 2016 og 2019, og blir av Vogue beskrevet som en «svart utopi». Betydelige skikkelser innen kunst- og fotoverdenen har skrevet tekster til boken, blant annet den sveitsiske kunstkuratoren Hans Ulrich Obrist og fotografen Deborah Willis.
Lavmælt optimisme
Selv sier Mitchell at han håper boken kan være «et fyrtårn av håp for hvordan svarte liv kan se ut».
Bildene er blant annet av svart, toppløs ungdom som leker med rockeringer på asfalt i stekende sol, eller en kvinne i blå badedrakt, fotografert bakfra med ryggen dekket av sand, slik at du nesten kan se henne reise overkroppen etter en lur på stranden. Fargene er sukkertøylignende, og lyset er dust.
«I Can Make You Feel Good» tilbyr lavmælt, meditativ optimisme.
På fire hjul
Mitchell ble interessert i fotografi ved å lage skatevideoer av seg selv og kompisene under oppveksten i Atlanta, Georgia. Han har fotografert en rekke motekampanjer for merker som Marc Jacobs, Givenchy og JW Anderson.
Også i motefotografier fokuserer Mitchell på det New York Times kaller «den svarte kroppens indre liv». Om mangfold i motebransjen, sa Mitchell til Vogue at «inkludering handler om å virkelig vise hvordan verden ser ut når du kommer ut av moteboblen».
Hvorfor Mitchells nærmest hverdagslige bilder av svarte amerikanere som sover på stranden eller flyr drage i parken, oppleves som politiske eller revolusjonerende, er ikke nødvendigvis gitt. Men New York Times’ anmelder skriver at bilder av svarte amerikanere lenge har vært forbundet med lidelse og kamp, mens hvithet forbindes med fritid og avslapning.
«Når folk hører ordet ‘radikal’, får de visse bilder i hodet», sa Mitchell til avisen The Guardian. «Men jeg er interessert i ideen om at ‘radikal’ kan være mer stille. Jeg foreslår ideen om at å føle seg bra i vårt samfunn, å se for seg en selvstendig utopi, kan være radikalt på sin egen måte.»
* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.