Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Hey Jodi. Paul McCartney med familie, LGW, 1971. Bildet av McCartney ga Jodi Peckman en ny interesse. – Jeg gjør det ennå, hvis jeg kjeder meg. Jeg klikker meg inn på et nyhetsbyrå og ser på bilder av folk på flyplasser.

Hey Jodi. Paul McCartney med familie, LGW, 1971. Bildet av McCartney ga Jodi Peckman en ny interesse. – Jeg gjør det ennå, hvis jeg kjeder meg. Jeg klikker meg inn på et nyhetsbyrå og ser på bilder av folk på flyplasser.

Noe skjedde da hun fant dette bildet

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kristiane Larssen publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Jodi Peckman har samlet de mest fascinerende flyplassfotografiene.

Det var et bilde som fikk Jodi Peckman til å stanse foran skjermen en arbeidsdag i magasinet Rolling Stone.

Der, blant talløse snapshots av celebriteter i en bildebank, dukket det opp: et foto av tvillingsøstrene Mary-Kate og Ashley Olsen, to fordums barnestjerner og mediesky moteskapere, luntende gjennom lufthavnen i Los Angeles.

Et tilsynelatende typisk flyplassfoto av de to, tatt av en paparazzo, men for Peckman?

– Det er virkelig bare vakkert. De ser ut som ett objekt, så omhyllet i og oppslukt av de store, svarte kåpene sine at de liksom forsvinner inn i denne fantastiske amorfe massen, sier hun.

To søstres felles vandring gjennom denne verdenen.

– Jeg bare elsket det som et fotografi.

Inn for landing. Lady Gaga, LAX, 2015. – De poserer, de vet at de kommer til å bli sett, sier Jodi Peckman om celebritetene som alltid er blitt møtt av fotografer på flyplassene.

Inn for landing. Lady Gaga, LAX, 2015. – De poserer, de vet at de kommer til å bli sett, sier Jodi Peckman om celebritetene som alltid er blitt møtt av fotografer på flyplassene.

Fakta: Jodi Peckman

Kreativ konsulent. Tidligere kreativ leder og fotoredaktør i magasinet Rolling Stone.

Aktuell med fotoboken «Come Fly with Me: Flying in Style», med forord av Jason Gay, utgitt på forlaget Rizzoli.

Rullebaner og runways

Jodi Peckman er i videosamtale fra New York, der hun i en årrekke fungerte som kreativ leder og fotoredaktør i magasinet Rolling Stone.

Det var der, i arbeidet med en bildespalte, hun først startet sankingen av flyplassfoto – denne snodige bildesjangeren av berømtheter fotografert på vei inn eller ut av et fly.

Sjangeren har tiltrukket Peckman helt siden hun først falt for et foto av Paul McCartney med familie på flyplassen Gatwick, i 1971 – av årsaker hun selv ikke skjønner, sier hun.

– Etter hvert som jeg så flere av disse bildene, av folk på flyplasser, syntes jeg bare de var så gøyale – og noen av dem var også fantastiske fotografier, sier Peckman, som nå viser noen favoritter i fotobokformat, utgitt på forlaget Rizzoli.

– Jeg elsker flyplassenes fysiske omgivelser, at det er så enkelt, industrielt, uten at det er for masse bråk rundt, sier hun.

– Flyplasser fungerer som supre lerret, eller som en slags runway.

Reiser lett. Joan Collins, LHR, 1989. En flyplass er en perfekt plass for kjendisportretter, mener Jodi Peckman.

Reiser lett. Joan Collins, LHR, 1989. En flyplass er en perfekt plass for kjendisportretter, mener Jodi Peckman.

Gullalder på gaten

Boken «Come Fly with Me: Flying in Style» skal være en festlig feiring av en undervurdert fotosjanger – og et lite stykke motehistorie, ifølge Peckman.

Men den er også en påminnelse om en «magisk tid da det å reise med fly var glamorøst», heter det i forordet, en tid da folk slapp å lirke av seg skoene i sikkerhetskontrollen og maten ble servert med sølvtøy.

Og kanskje er den en særlig påminnelse nå, under pandemien, om reisen – selve ferden – som en spesiell begivenhet, sier Peckman, som selv forakter å fly.

– Jeg trakk et lettelsens sukk fordi jeg slipper å dra noe sted, sier hun om det seneste årets reiserestriksjoner.

– Og ikke trenger jeg å føle meg dårlig for ikke å reise, heller.

*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.