Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Skuespillere på flukt

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyunn Rishøi Hedemann publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Candice Breitz Stills from Love Story, 2016 Featuring Julianne Moore and Alec Baldwin Interviewee: Mamy Maloba Langa 7-Channel Installation Commissioned by the National Gallery of Victoria, Outset Germany + Medienboard Berlin-Brandenburg Courtesy: Goodman Gallery, Kaufmann Repetto + KOW --- Foto: Goodman Gallery,Kaufmann Repetto + KOW

Vil du heller høre Alec Baldwin og Julianne Moore fortelle flyktningenes historier enn at de forteller dem selv? Det undersøker Candice Breitz.

Hun kan ikke beskyldes for å ha drevet med typecasting, Candice Breitz, da hun ga den kjente amerikanske skuespilleren Alec Baldwin rollen som tidligere angolansk barnesoldat, og like kjente Julianne Moore rollen som syrisk flyktning.

I 2015 brukte den sørafrikanske videokunstneren et halvt år på å forhøre seg med flyktningorganisasjoner, frivillige organisasjoner og venners venner, inntil hun fikk tak i seks personer som av ulike grunner hadde flyktet fra sine hjemland, og som var villige til å fortelle sin historie: en syrisk kvinne, en tidligere barnesoldat, en transseksuell aktivist fra India, en overlevende fra DR Kongo, en venezuelansk dissident og en ung ateist fra Somalia.

Fakta: Candice Breitz: Love Story

Utstilling på Stavanger Kunstmuseum 6. april–27. mai.

candicebreitz.net

– Det var viktig for meg at hver enkelt av dem som takket ja til å være med, hadde stor forståelse for ideen og oppbygningen av verket, og at hver enkelt hadde en sterk egen agenda, sin egen grunn til å delta, sier Candice Breitz.

Hvem ser vi?

I videoverket «Love Story», som ble vist under fjorårets Veneziabiennale og som nå vises på Stavanger Kunstmuseum, forteller de seks sine historier – og Alec Baldwin og Julianne Moore forteller dem for dem. Uten kostymer, uten bakgrunnsbilder, kun med en liten ting – et smykke, et par briller – som skuespillerne har fått låne av personen de portretterer.

Verket er fordelt på to rom: I det første møter publikum Baldwin og Moore, i det andre de seks som forteller sine historier selv. Publikums bevegelse mellom de to rommene er vesentlig for verkets betydning, sier Breitz:

– Verket handler i stor grad om valgene betrakterne tar når det kommer til hvordan og hvorvidt de vier oppmerksomheten til ett eller begge rommene i installasjonen, og hvordan de beveger seg mellom de to radikalt forskjellige versjonene av samme historier, sier Breitz.

Samme armbånd. Candice Breitz ba de seks menneskene videoverket dreier seg rundt, om å ha med en eiendel som var viktig for dem. Her er Alec Baldwin i rollen som den tidligere barnesoldaten José Maria João – med sistnevntes armbånd. Foto: Goodman Gallery, Kaufmann Repetto + KOW

Ikke Hollywood

Breitz håper verket fremkaller spørsmål om hvem sine historier det er som berører oss, hvem vi lytter til.

– Det å se, lytte – hvordan vi konsumerer historier og hvilke historier vi er interessert i å konsumere – er i stor grad temaet i «Love Story».

Hun vil ikke trekke frem noe øyeblikk som verkets sterkeste, det har ikke noe konvensjonelt klimaks, sier hun.

– Som et av intervjuobjektene, Luis Nava Molero, sier på et tidspunkt i intervjuet: «Dette er ikke en Hollywood-film.»

* (Vilkår)