Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
På museum. Den franske illustratøren Floc’h laget i 2011 sin «Revisited»-vri på Édouard Manets klassiker «Le Déjeuner sur l’herbe» fra 1860-tallet, et motiv som selv inngår i en lang historie av billedsitater.

På museum. Den franske illustratøren Floc’h laget i 2011 sin «Revisited»-vri på Édouard Manets klassiker «Le Déjeuner sur l’herbe» fra 1860-tallet, et motiv som selv inngår i en lang historie av billedsitater.

«Kopiering er grunnsteinen i kunstproduksjon»

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Robert Shore belyser i boken «Beg, Steal & Borrow» samtidskunstens gjenbruk av andres billedmateriale.

I 1965 avholdt Elaine Sturtevant (1924–2014) sin første separatutstilling. Den var imidlertid ikke som kunstutstillinger flest: En anmelder skrev at Sturtevant måtte være den første kunstneren i historien som hadde laget en separatutstilling som inkluderte alle andre enn henne selv.

På galleriveggene i New York befant det seg nemlig bilder som så ut som om de var laget av Andy Warhol og Frank Stella.