Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
På museum. Den franske illustratøren Floc’h laget i 2011 sin «Revisited»-vri på Édouard Manets klassiker «Le Déjeuner sur l’herbe» fra 1860-tallet, et motiv som selv inngår i en lang historie av billedsitater.

På museum. Den franske illustratøren Floc’h laget i 2011 sin «Revisited»-vri på Édouard Manets klassiker «Le Déjeuner sur l’herbe» fra 1860-tallet, et motiv som selv inngår i en lang historie av billedsitater.

«Kopiering er grunnsteinen i kunstproduksjon»

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Robert Shore belyser i boken «Beg, Steal & Borrow» samtidskunstens gjenbruk av andres billedmateriale.

I 1965 avholdt Elaine Sturtevant (1924–2014) sin første separatutstilling. Den var imidlertid ikke som kunstutstillinger flest: En anmelder skrev at Sturtevant måtte være den første kunstneren i historien som hadde laget en separatutstilling som inkluderte alle andre enn henne selv.

På galleriveggene i New York befant det seg nemlig bilder som så ut som om de var laget av Andy Warhol og Frank Stella. Warhol hadde endog lånt kollegaen utstyret han hadde laget «Flowers»-bildene sine med, slik at Sturtevant fikk et best mulig grunnlag å skape sine egne varianter på.