Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Fotoøyeblikk. Astrup Fearnley Museet – og Renzo Pianos museumsbygning fra 2012 – har ikke bare introdusert viktig internasjonal samtidskunst i Norge; institusjonen har også et stort internasjonalt publikum.

Fotoøyeblikk. Astrup Fearnley Museet – og Renzo Pianos museumsbygning fra 2012 – har ikke bare introdusert viktig internasjonal samtidskunst i Norge; institusjonen har også et stort internasjonalt publikum.

Ufullstendig Astrup-bilde

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Sune Nordgrens jubileumsbok om Astrup Fearnley Museet byr på harmoniserende historieskriving og glimt av en fascinerende samlerskikkelse.

En dag ved overgangen fra 1980- til 1990-tallet fikk Hans Rasmus Astrup en telefon fra den britiske kunsthandleren Anthony d'Offay. Årsaken var «The High Priestess/Zweistromland», et 30.000 kilo tungt verk den norske samleren hadde falt for da han så det på et lager i London sommeren 1989.