Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
I knopp. Disse vasene fra rundt 1958 er typiske for Saltos knoppede stil. Knoppene tvinger glasuren til å renne utenom.

I knopp. Disse vasene fra rundt 1958 er typiske for Saltos knoppede stil. Knoppene tvinger glasuren til å renne utenom.

Nordens svar på Picasso

Tekst

Vil du få varsel hver gang Øyunn Rishøi Hedemann publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Axel Saltos keramikk selges for rekordsummer.

Et kjapt søk på Axel Salto (1889–1961) på salgsnettsteder for design viser at den danske keramikerens arbeider fra begynnelsen og midten av 1900-tallet lever i beste velgående som samlerobjekter: Vaser, kopper og skåler selges for titusener av norske kroner, enkelte for mange hundre tusen – én vase er sågar solgt for rundt halvannen million.

– Axel Saltos keramikk er ettertraktet som aldri før, både i Skandinavia og internasjonalt, sier kurator Else-Brit Kroneberg (43) ved Sørlandets Kunstmuseum (SKMU) i Kristiansand.

Fakta: «Axel Salto – Master of Stoneware»

Utstilling på SKMU i Kristiansand fra 21. april til 21. oktober.

skmu.no

Hun har valgt ut de nærmere 100 gjenstandene i utstillingen «Axel Salto – Master of Stoneware», som vises frem til oktober.

Tre stiler

Det var maler Salto helst ville bli – som ung mann møtte han Picasso og Matisse – men det er som banebrytende keramiker han blir husket. I en tid da funksjonalismens forenklede linjer gjorde seg gjeldende, vendte Salto blikket mot naturen og ga keramikken et organisk, vilt og ekspressivt formspråk.

Skimrende. – For Salto var det viktig at glasuren skulle underbygge og fremheve formen i arbeidene, forteller kurator Else-Brit Kroneberg.

Skimrende. – For Salto var det viktig at glasuren skulle underbygge og fremheve formen i arbeidene, forteller kurator Else-Brit Kroneberg.

– Salto ønsket å fange øyeblikket der noe er i endring, for eksempel plantenes spiring og vekst, sier Kroneberg.

Han definerte arbeidet i tre stiler: den riflede, knoppede og spirende stil. Den riflede stil kjennetegnes av linjer som er risset inn i selve godset, forteller Kroneberg; motivisk ligner det mønstre på blader, skjell eller fiskeskjeletter.

Den knoppede stil kjennetegnes av en sylindrisk grunnform med små halvkuleformede knopper, inspirert av oppbygningen til planter som ananas, mais og kongler. Knoppene tvinger glasuren til å løpe utenom, sier kuratoren, noe som gir en variert og levende overflate.

– Den spirende stil kom til litt senere og er villere i uttrykket. Her vokser tagger eller spisser ut av korpus, som torner som vrir og vender på seg.

Viltvoksende. Saltos vaser sender ofte tankene til frukt – som denne fra 1940 med minitut og «okseblod-glasur».

Viltvoksende. Saltos vaser sender ofte tankene til frukt – som denne fra 1940 med minitut og «okseblod-glasur».

Aggressivt. Den spirende stil er den voldsomste av de tre stilene Salto definerte. Denne vasen fra etterkrigsårene ber ikke om å kjæles med.

Aggressivt. Den spirende stil er den voldsomste av de tre stilene Salto definerte. Denne vasen fra etterkrigsårene ber ikke om å kjæles med.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Samarbeid

Utgangspunktet for utstillingen er museets samarbeid med Ako Kunststiftelse og kunstsamler Nicolai Tangen, som i 2015 besluttet å overdra sin samling til SKMU.

Ifølge Kroneberg inneholder Tangen-samlingen den største private samlingen av Salto-keramikk, og dette er første gang arbeidene stilles ut.

– Det er stor spenning og interesse knyttet til samlingen, og utstillingen gir oss en første mulighet til å vise noen av de fantastiske verkene den inneholder.

I tillegg viser museet gjenstander lånt fra Clay Keramikmuseum Danmark, og bøker, originalskisser, tekstiler og papirer som Salto har designet.

* (Vilkår)