Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Mektig. At hun er kunstner, og at hun er kvinne, gjør kåringen av Hito Steyerl til kunstlivets mektigste skikkelse særlig interessant – tradisjonelt har menn og andre roller dominert.

Mektig. At hun er kunstner, og at hun er kvinne, gjør kåringen av Hito Steyerl til kunstlivets mektigste skikkelse særlig interessant – tradisjonelt har menn og andre roller dominert.

Hun er kåret til den internasjonale kunstverdenens mektigste

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Tyske Hito Steyerls nye essaysamling forteller mye om miljøet hun dominerer.

I sommer besøkte jeg en påkostet bankbygning fra 1970-tallet i den tyske byen Münster. Årsaken var at bankens inngangsparti var arena for Hito Steyerls (51) bidrag til Skulptur Projekte Münster, skulpturmønstringen som finner sted hvert tiende år.

«HellYeahWeFuckDie», som den arkitektoniske installasjonen het, kombinerte skulptur og levende bilder.