<p>Aurora Sander / Tittel: Kassandra Momondo</p>

Aurora Sander / Tittel: Kassandra Momondo

– Du må ikke være en samler for å interessere deg for skulptur

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karima Furuseth publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Norsk Billedhoggerforening bruker ny teknologi for å vekke interessen for en gammel kunstform.

Skulpturer. Mange ser gjerne for seg mektige skaperverk av Michelangelo, Trevifontenen i Roma, Sinnataggen i Vigelandsparken eller den tortillachips-lignende orkanen som pivoterer midt i rundkjøringen på St. Olavs Plass i Oslo.

Denne litt klisjéfylte oppfatningen av skulptur vil Norsk Billedhoggerforening til livs.

– For oss handler det om å nå ut med informasjon om hva skulptur kan være. Den vanligste assosiasjonen er kanskje store monumenter. Men tredimensjonal kunst finnes i en stor variasjon av uttrykk, materialer og størrelser, sier Linda Olsen (44), som er prosjektleder i Norsk Billedhoggerforening.

– Det kan være alt fra små objekter til installasjoner, video, virtuell virkelighet eller lyd.

Søndag 1. desember lanserer foreningen et «digitalt showroom», som bruker helt ny teknologi for å lokke nordmenn til å ta et dypere dykk i skulpturenes vidstrakte verden.

Fakta: Norsk Billedhoggerforening

Etablert i 1946. Lanserer et digitalt visningsrom 1. desember.

Prisene på skulpturene starter på rundt 1000 kroner.

norskbilledhoggerforening.no

Tredimensjonal

– Nå er den digitale hverdagen helt annerledes enn for ti år siden. Mange flere handler på nett, det er der det skjer, sier Olsen.

Det digitale visningsrommet – som i desember viser nye, norske verk hver dag, som en julekalender – er like mye digitalt galleri som det er nettbutikk.

Ved hjelp av 360-graders visninger og 3D-animasjoner av skulpturene, lar Billedhoggerforeningen kjøpere kunne «teste» skulpturer i sin egen leilighet, før man potensielt går til innkjøp av dem.

– I tillegg til å være en nettbutikk, er det digitale showrommet en eksperimentell presentasjon av skulptur på nett. Man skal kunne se kunsten på forskjellige vis og vinkler, sier Olsen.

<p>På nett. Kyoshi Yamamotos skulpturer i glass, metall og lakk.</p>

På nett. Kyoshi Yamamotos skulpturer i glass, metall og lakk.

Lavterskel

Olsen sammenligner visningsrommet med Ikea, som tilbyr en lignende tjeneste hvor man kan plassere møbler og objekter i egendesignede rom.

– Jeg håper langt flere kommer til å synes skulptur er interessant og at det er noe man vil utforske nærmere.

Prosjektlederen er imidlertid ikke bekymret for at den digitale satsingen vil minske interessen for å ta fysiske turer til galleriene som viser skulpturer.

– Jeg tror det vil skape mer interesse for tredimensjonal kunst, og at det får folk til å ville besøke gallerier. Det vil gi en større trygghet og kjennskap til det som finnes der ute. Potensielt kan det åpne kunstfeltet, og gjøre det mer tilgjengelig for folk, sier hun.

– Du må ikke være en samler for å interessere deg for skulptur.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk