Kan et julemarked gi oss bedre kunstsmak?

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karima Furuseth publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Det mener Kunsthall Oslo.

O, jul med din opplevelse. Julemarkedet på Kunsthall Oslo vil forvandle den angstfylte julehandelen til en fornøyelig kunstopplevelse. Blant annet med performancer av Abby Lloyd (avbildet), er målet at nordmenn få et nytt forhold til både samtidskunst og jul.

– Vi har nettopp lagt inn en bestilling på en polkagris-mønstret gangvei, masse falsk snø, pepperkakefarget filt og 40 falske snøballer, sier Victoria Duffee (31), nesten litt triumferende.

Fakta: «Hjelp, det er Julemarked»

Utstilling og marked i Kunsthall Oslo.

Arrangeres mellom 30. november og 21. desember.

kunsthalloslo.no

Julemarkedet er todelt, og består av én butikk, samt et ambulerende utstillingsrom som bytter utstillere hver uke.

Under markedet kan man kjøpe arbeider fra blant annet og Agatha Wara, Oscar Grønner, Marthe Elise Storsveen, Maria Brinch, Are Mokkelbost, Marianne Hurum og Michael Olestad.

Den New York-fødte kuratoren er hjernen bak Kunsthall Oslos aller første rendyrkede julearrangement, «Hjelp, det er Julemarked». Over en periode på tre uker skal kunsthallen fungere som en inkarnasjon av julens ånd, samtidig som den skal bidra til salg av norsk kunst, design og mote.

– Agendaen vår er å overbevise allmennheten om å ikke konsumere fra «onde selskaper», og heller kjøpe direkte fra kunstnere, sier Duffee.

– Forhåpentlig kan vi også forbedre folks kunstsmak!

Bah, humbug

Passende nok vil vernissasjen ha «Et Juleeventyr»-tema, der performancekunstnerne Kirsty Kross, Abby Lloyd og Anahita Alebouyeh går inn i rollen som de tre åndene som viser hva julen «egentlig hander om» i Charles Dickens’ fortelling.

– Jeg er opptatt av å leke med linjene mellom kunst, mote og design, og jeg har med overlegg valgt ut ganske forskjellige utstillere innenfor keramikk, illustrasjoner og klesdesign, sier Duffee.

<p>Stablet kunst. Marthe Elise Stramrud har laget keramikk-koppene, som – om du kjøper mange nok – kan stables om til et kunstverk.</p>

Stablet kunst. Marthe Elise Stramrud har laget keramikk-koppene, som – om du kjøper mange nok – kan stables om til et kunstverk.

Camp

Julemarkedets utforming er inspirert av Susan Sontags udødelige essay «Notes on camp» – som undersøker flamboyant estetikk, det teatralske og kitsch – og den overdådige 1800-tallskunstsamlingen The Wallace Collection i London.

– Ved å skape et «camp» og morsomt miljø, ønsker vi å få folk til å føle seg mer komfortable i en gallerikontekst, sier Duffee.

Hun mener mannen i gaten har vanskelig for å forsere terskelen til gallerier, dernest å kjøpe kunst, fordi det kan oppleves som en stiv aktivitet som er forbeholdt dem med dype lommer.

– Men du trenger ikke å være rik for å samle kunst, sier Duffee, og kommer med en klar oppfordring:

– Enslige mødre: Sett fra deg barna dine i rommet med falske snøballer, og handle her! Prisene er gode!

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner