Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

Samlede verker på Melk galleri

Tekst

Vil du få varsel hver gang Regine Stokstad publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

I utstillingen «Verket og gesten» møter kunstnerne Matias Faldbakken og Ceal Floyer motefotografen Jacqueline Landvik.

Stiller ut. – Misunnelse som begrep i kunst og som et begrep i livet generelt, er jo noe man forholder seg til, sier Matias Faldbakken om tittelen på verket, «Envy».

Stiller ut. – Misunnelse som begrep i kunst og som et begrep i livet generelt, er jo noe man forholder seg til, sier Matias Faldbakken om tittelen på verket, «Envy».

Da billedkunstneren Vibeke Tandberg ble spurt om å kuratere en utstilling for det kunstnerdrevne galleriet Melk på St. Hanshaugen i Oslo, ønsket hun å vende blikket mot gester i kunsten. Det som er laget bare for effekt.

I utstillingen «Verket og gesten» fører hun kunstnerne Matias Faldbakken, Ceal Floyer og Jacqueline Landvik sammen. Felles for dem er at gestene deres er minimale, uspektakulære, og tilsynelatende følelsesløse. «Som om de ikke vil at verkene skal fange oppmerksomhet», slik Tandberg skriver i utstillingsteksten.

Fakta: «Verket og gesten»

Kollektivutstilling med Mathias Faldbakken, Ceal Floyer og Jacqueline Landvik på Melk galleri i Oslo.

Kuratert av billedkunstner Vibeke Tandberg.

Utstillingen står til 5. september.

Filmkunst

Matias Faldbakken har tidligere stilt ut ved de prestisjetunge kunstmønstringene Documenta og Veneziabiennalen, og er inkludert i en rekke offentlige samlinger, deriblant Centre Pompidou i Paris, Moderna Museet i Stockholm og Nasjonalmuseet for kunst, arkitektur og design i Oslo.

Å beskrive sitt eget verk – som opprinnelig er fra 2013 – i utstillingen, er ifølge kunstneren og forfatteren enkelt:

– Det finnes en litt svak Hollywood-film som heter «Envy», med Ben Stiller og Black Jack i hovedrollene. Mitt verk handler om at jeg ødelegger VHS-kassetten, for så å lage en abstrakt tegning på veggen med videobåndet, sier Faldbakken på telefon.

Med andre ord: Den forhatte filmen fra 2004 er blitt kunst.

Gjorde sterkt inntrykk. - Det var en stor ære å bli spurt avVibeke om å gjøre nettopp selvportretter, sier Jacqueline Landvik til D2. Da hun for åtte år siden studerte på Oslo fotokunstskole, ble hun undervist i hennes selvportrettserie «Living together». Bildene gjorde inntrykk på Landvik.

Gjorde sterkt inntrykk. - Det var en stor ære å bli spurt avVibeke om å gjøre nettopp selvportretter, sier Jacqueline Landvik til D2. Da hun for åtte år siden studerte på Oslo fotokunstskole, ble hun undervist i hennes selvportrettserie «Living together». Bildene gjorde inntrykk på Landvik.

En moderne gest

I tillegg til Faldbakkens verk med misunnelse som undertema, inkluderer utstillingen to lyd- og lysinstallasjoner som gjentas i det uendelige. «Autofokus» fra 2002 og «Til I Get It Right» fra 2005, av den internasjonalt anerkjente, britiske kunstneren Ceal Floyer. Et kunstnerskap som finnes i samlingen til institusjoner som MoMA og Tate.

Utstillingen innbefatter også fire nye selvportretter av den oslobaserte motefotografen Jacqueline Landvik, som har jobbet for både britiske Vogue, Ganni og D2 – og hadde sin første soloutstilling på Galleri Schloss i Oslo i 2018.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Informasjonskapsler og personvern

Dagens Næringsliv er ansvarlig for dataene du oppgir og dataene vi samler om dine besøk på DN.no. Vi bruker informasjonskapsler og dine data til å analysere og forbedre tjenestene, og til å tilpasse annonser og deler av innholdet du ser og bruker. Dersom du er innlogget, kan du endre dine innstillinger for personvern.

Les mer Ok, jeg skjønner