Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Kritisk titting. – Tid er ikke involvert. Ethvert annet medium tar tid. Når du kommer tilbake til malerier, har de ikke endret seg. Men erfaringen er alltid en annen. Du forandrer deg, påpeker The New Yorker-kunstkritiker Peter Schjeldahl om mediet han elsker, maleriet.

Kritisk titting. – Tid er ikke involvert. Ethvert annet medium tar tid. Når du kommer tilbake til malerier, har de ikke endret seg. Men erfaringen er alltid en annen. Du forandrer deg, påpeker The New Yorker-kunstkritiker Peter Schjeldahl om mediet han elsker, maleriet.

Han er blitt en av verdens mest berømte kunstkritikere

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Røttene har amerikanske Peter Schjeldahl på Vestlandet

– Jeg er ikke akademiker. Jeg har undervist veldig lite, for alt jeg har, er et vitnemål fra videregående.

Peter Schjeldahl, 77-åringen som gjennom to tiår som hovedanmelder i ukemagasinet The New Yorker har erobret rollen som en av kunstmiljøets mest toneangivende kritikere, snakker om den akademiske verdenen.