På 1960-tallet møttes en gruppe middelaldrende herrer i Trondheim hver dag klokken 11 for å drikke te. Arenaen var et kontor ved Norges tekniske høgskole, institusjonen de alle arbeidet for. Professoren som holdt til i det, het Arne E. Holm. Han ledet Institutt for form og farge, og i tråd med betegnelsen interesserte han seg for andre sider ved arkitektutdannelsen enn de rent tekniske. Derfor hadde Holm bygget opp et uvanlig kollegium som besto av kunstnere: Allerede i 1954 begynte Lars Tiller, som hadde studert under Fernand Léger.
Herreklubb. Gruppe 5 stående rundt en karakteristisk modernistisk skulptur av kollektivets initiativtaker, Ramon Isern: fra venstre Lars Tiller, Halvdan Ljøsne, Roar Wold, Håkon Bleken og Ramon Isern.
Sommerens Gruppe 5-utstilling på Trondheim Kunstmuseum belyser kollektivenes betydning i kunstlivet og viser at modernismen blomstret også utenfor storbyene.