Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Herreklubb. Gruppe 5 stående rundt en karakteristisk modernistisk skulptur av kollektivets initiativtaker, Ramon Isern: fra venstre Lars Tiller, Halvdan Ljøsne, Roar Wold, Håkon Bleken og Ramon Isern.

Herreklubb. Gruppe 5 stående rundt en karakteristisk modernistisk skulptur av kollektivets initiativtaker, Ramon Isern: fra venstre Lars Tiller, Halvdan Ljøsne, Roar Wold, Håkon Bleken og Ramon Isern.

Trondheims modernistiske gullalder

Tekst

Vil du få varsel hver gang Kåre Bulie publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

Sommerens Gruppe 5-utstilling på Trondheim Kunstmuseum belyser kollektivenes betydning i kunstlivet og viser at modernismen blomstret også utenfor storbyene.

På 1960-tallet møttes en gruppe middelaldrende herrer i Trondheim hver dag klokken 11 for å drikke te. Arenaen var et kontor ved Norges tekniske høgskole, institusjonen de alle arbeidet for. Professoren som holdt til i det, het Arne E. Holm. Han ledet Institutt for form og farge, og i tråd med betegnelsen interesserte han seg for andre sider ved arkitektutdannelsen enn de rent tekniske.