Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Audiens i kjelleren. Et japansk tv-team får se «Skrik» i hvelvet til Munchmuseet i Oslo, før avreise til Tokyo. Museets omviser Nikita Mathias står i forgrunnen.

Audiens i kjelleren. Et japansk tv-team får se «Skrik» i hvelvet til Munchmuseet i Oslo, før avreise til Tokyo. Museets omviser Nikita Mathias står i forgrunnen.

Da «Skrik» dro til Tokyo

Tekst

Vil du få varsel hver gang Simen V. Gonsholt publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto
Tokyo/Oslo

74 år etter sin død er Edvard Munch større i Japan enn noensinne.

13 japanere står utenfor Munchmuseet på Tøyen i Oslo en morgen i september. Idet museumsdørene åpner, går en av dem bort til sikkerhetsvakten og spør hvor «Skrik» er. Sikkerhetsvakten svarer, som sant er, at «Skrik» er innelåst i kjellerhvelvet og utilgjengelig for publikum, både av sikkerhetshensyn og for å beskytte maleriet mot lys.