Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Solglimt. Oljemaleriet «Distance to Everything» måler syv diameter og er opplyst fra baksiden. Det er ment til å minne både om glassmalerier i kirker, stjerner og planeter.

Solglimt. Oljemaleriet «Distance to Everything» måler syv diameter og er opplyst fra baksiden. Det er ment til å minne både om glassmalerier i kirker, stjerner og planeter.

Han står bak «solen» på Oslo S

Tekst

Vil du få varsel hver gang Caroline Krager publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

– Som en daglig mental øvelse har jeg forsøkt å se for meg hva slags arbeid jeg kunne ha bidratt med

– Jeg husker jeg så Halleys komet i 1986, da jeg bare var syv år gammel, forteller Javier Barrios (38).

Å se denne glødende kulen bevege seg over himmelen tente en sterk fascinasjon hos kunstneren, og som han fortsatt har.

– Hvert eneste svar jeg får angående universet, fører meg videre mot enda flere spørsmål.

I tillegg til denne evige undringen omkring alt som har med stjerner og planeter å gjøre, har Guatemala-fødte Barrios stadig sanket inspirasjon fra science fiction, filosofi og arkitektur. I sum har disse temaene preget hans kunstnerskap i nesten ti år. Verk han har pønsket ut er blitt vist frem på gallerier i Mexico by, New York og Antwerpen.

Fakta: «Distance to Everything»

Maleri laget av Javier Barrios.

Står utstilt på Flytogterminalen på Oslo S til februar 2019

Opplyst bakside

Nå har hans kosmos-kunst entret hovedstadens offentlige rom.

– Mens jeg de siste tre årene har pendlet mellom mitt bosted i Oslo og arbeidssted på Vestfossen, har jeg bitt meg merke i kunsten som henger på forsiden av Oslo S. Som en daglig mental øvelse har jeg forsøkt å se for meg hva slags arbeid jeg kunne ha bidratt med.

Mange løse ideer kokte ned til én. Halvannet år etter at han kontaktet kulturbyrået Mesén, som har som sin hovedoppgave å produsere og formidle kunst i det offentlige rom, pryder nå «Distance to Everything» – et oljemaleri på syv diameter, opplyst fra baksiden – forsiden av Flytogterminalen.

Ikke gå glipp av noe!

Få ukebrev med D2s beste saker rett i innboksen.

Meld deg på her

Kirkerom

Kunstneren sier han liker tanken om at en stor, statisk sirkel lyser opp mens travle forbipasserende beveger seg foran den som små partikler.

– De varme fargene er selvsagt valgt for å dra assosiasjonene mot en sol eller en planet. Effekten av det å bruke oljemaling på folie kan også minne sterkt om glassmalerier man finner i kirker.

– Håpet er at min fascinasjon for universet smitter over på betrakteren. Det er enormt mye å ta av. Som for eksempel det at Halleys komet ikke kommer til å være mulig å observere igjen før i 2061. Da vil jeg være 82 år gammel. Jeg håper jeg lever frem til da.(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.