Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne
Overlys. Da Fritzner-rommet på Grand Hotel skulle renoveres, fant arbeiderne gjenmurte overlys-vinduer. Nå slipper de lys inn til kunstner Vibeke Slyngstads ti malerier, som hun har laget spesielt til dette rommet.

Overlys. Da Fritzner-rommet på Grand Hotel skulle renoveres, fant arbeiderne gjenmurte overlys-vinduer. Nå slipper de lys inn til kunstner Vibeke Slyngstads ti malerier, som hun har laget spesielt til dette rommet.

– Det er «litt kick» å jobbe med

Tekst

Vil du få varsel hver gang Ingrid Røise Kielland publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Kunstner Vibeke Slyngstad har utsmykket rom på Grand Hotel.

En ettermiddag før jul i fjor sto kunstneren Vibeke Slyngstad (50) i sitt atelier i Oslo og viste frem maleriene sine til eiendomsinvestor Christian Ringnes. Hun hadde fått i oppdrag av eiendomsinvestoren å smykke ut Fritzner-rommet på Grand Hotel i Oslo, som han eier, og nå var bildene klare.

Fakta: Vibeke Slyngstad

Smykker ut Fritzner-rommet på Grand Hotel.

Kommer fra Ålesund og er utdannet ved Meisterschule für Malerei und Bildhauerei i Graz, Østerrike og Statens Kunstakademi i Oslo.

Jobber med figurativt maleri, oftest basert på egne fotografier.

Fritzner-rommet er oppkalt etter Grand Hotels grunnlegger Julius Fritzner.

Dagslyset fylte rommet, og Slyngstad sa at strandplanter, som er et av motivene, har en sårbarhet, men også noe livsbejaende ved seg.

– Jeg har fått frihet til å velge hvilke motiver jeg vil. Det er «litt kick» å jobbe med noe annet enn gallerirommet, sa Slyngstad.

Corny hule

Fritzner-rommet var tidligere Restaurant Fritzner, en gourmetrestaurant i Oslo, som var en institusjon i en tid da den type spisested ikke florerte. Her flokket dresskledde næringslivsmenn seg sammen rundt hvite duker og mørke mahognivegger, for å spikre dealer, i fred over et godt måltid.

– Jeg vil for alltid huske den gjensidig gullkantede avtalen jeg gjorde med Petter C.G. Sundt der, sier Christian Ringnes (65), og ser som vanlig lur ut.

– Men restauranten var ulønnsom. Tapte millioner i året.

Problemet var også at det ikke fantes dagslys der, restauranten var som en hule.

– Det er corny, sier Ringnes.

Nye malerier. Kunstner Vibeke Slyngstad har fått boltre seg i det nyrenoverte Fritzner-rommet på Grand Hotel, som nå har fått naturlig overlys.

Nye malerier. Kunstner Vibeke Slyngstad har fått boltre seg i det nyrenoverte Fritzner-rommet på Grand Hotel, som nå har fått naturlig overlys.

Overlyset

For da hotellet skulle pusses opp for litt siden, fant arbeiderne ut at rommet egentlig hadde overlys-vinduer – som var murt igjen såpass grundig at ingen visste om dem.

Som å finne en skattkiste, sier Ringnes, som sammen med hotell-ledelsen bestemte seg for å gjøre om hele rommet: Mahognien forsvant ut, det samme gjorde det store maleriet av Grand-grunnlegger Julius Fritzner. Rommet fremstår nå lyst, og domineres av ti Slyngstad-malerier.

Hun kommer inn i et selskap av flere kunstnere, som også er å se på Grand Hotel, som Tracey Emin, Elmgreen og Dragset, Andy Warhol – og ikke minst Vanessa Baird, som har utsmykket restaurant Palmen.

Men restauranten vil ikke våkne til gammel storhet, Fritzner-rommet skal brukes til selskaper, møter og representasjon.

Les også: Intervju med Tracey Emin – Jeg har kastet bort så masse tid i livet mitt

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.