<p>Nyansatt bærekraftssjef Marcus Bruns (26) er nominert i D2s kåring av ledestjerner under 30 år som jobber mot FNs bærekraftsmål.</p>

Nyansatt bærekraftssjef Marcus Bruns (26) er nominert i D2s kåring av ledestjerner under 30 år som jobber mot FNs bærekraftsmål.

Marcus Bruns: – Vi kan ikke lene oss tilbake og anta at alt løser seg

Tekst

Vil du få varsel hver gang Eirik B. Traavik publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt

– For det vil det ikke, mener bærekraftssjef Marcus Bruns (26). Selv går han med FNs bærekraftsmål på jakkeslaget.

– Noen tenker kanskje at jeg går med denne for å vise frem at jeg er bærekraftssjef, men for meg er det en påminnelse om rollen jeg har og det jeg kan være med å bidra til, sier Marcus Bruns (26), nyansatt nordisk bærekraftssjef i Storebrand.

Bruns kaster et blikk jakkeslaget sitt, der en fargesprakende pin, utformet som den offisielle logoen til FNs bærekraftsmål, sitter trykket mot den mørkeblå dressen hans. Pinen har han gått med siden han fikk den etter et FN-møte i New York. Han er vant til at folk spør ham om pinen, det at han går med den på jakken blir ofte en slags «ice breaker» og en inngang til å prate om bærekraftsmålene. Bruns smiler.

Fakta:

Marcus Bruns (26)

  • Nordisk bærekraftssjef i Storebrand.
  • Tidligere leder i Young Sustainable Impact (YSI).
  • Bachelorgrad i samfunnsøkonomi fra Universitetet i Oslo.
  • Nominert i Dagens Næringsliv og D2s kåring Ledestjerner 30 under 30.

– Jeg må jo passe på at det ikke bare blir noe som henger der, men siden jeg jobber aktivt med å løfte opp bærekraft i denne jobben, og i den forrige, så synes jeg det er riktig at jeg går med den, sier Bruns.

Marcus Bruns er nominert i D2s ledestjerner-kåring. Dagens Næringsliv og D2 leter etter unge under 30 år som jobber med ett eller flere av FNs bærekraftsmål.

– Jeg synes det er veldig kult å bli nominert til en slik kåring. Det er ekstremt viktig at det gjennom en slik kåring settes fokus på bærekraft og hvordan vi som den neste generasjonen kan være med å pushe dette i riktig retning.

Optimist

– Vi kan ikke lene oss tilbake og anta at alt løser seg. For det vil det ikke. Det krever faktisk store endringer, og hvis folk ikke tar dette innover seg, så tror jeg ikke vi vil klare det, sier Bruns.

Han poengterer at vi ved opprettholdelse av dagens kurs er på vei på vei mot en temperaturendring på 3,9 grader. Bruns ser imidlertid positive tendenser: Bærekraft blir viktigere for bedrifter, prisen på fornybar energi synker, folk flest blir mer bevisste på hva som skjer.

– Hvis vi faktisk står sammen, med handlinger, ikke bare ord, så tror jeg vi kan komme gjennom det, sier Bruns.

Han tar en liten pause.

– Det høres kanskje litt banalt ut, men jeg har alltid tenkt at når jeg ligger på dødsleiet, med barn og barnebarn rundt meg, så vil jeg vite at livet mitt har betydd noe, at jeg har vært med på å gjøre en reell forskjell for Norge og verden, sier Bruns.

På fritiden liker han å dykke. Tanken på at også barn og barnebarn skal kunne oppleve livet under vann, er noe av det som driver ham. Av FNs bærekraftsmål er han spesielt opptatt av nummer 13: Å stoppe klimaendringene.

– Alt er selvfølgelig viktig, men hvis vi ikke takler dette problemet, så har vi i verste fall ingen klode å leve på. Så der må vi ta skikkelig tak.

Kjenner du andre som jobber med FNs bærekraftsmål? Nominer dem her.

Fakta:

Ledestjerner

Dagens Næringsliv og D2 kårer 30 under 30 som vil gjøre verden mer bærekraftig gjennom ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

En ledestjerne kan finnes i alle felter – fra kultur og næringsliv til sport og politikk.

De 30 ledestjernene offentliggjøres i D2 21. juni – frem til da presenterer vi noen av de nominerte.

Kåringen presenteres i samarbeid med Coca-Cola, EY, Ragn-Sells, og kunnskapspartnerne Ungt Entreprenørskap og Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU).

Reaksjon

Interessen for skjæringspunktet mellom næringsliv og bærekraft våknet for alvor etter klimatoppmøtet i Paris 2015. Sammen med noen kamerater stiftet Bruns, den gang student, Young Sustainable impact (YSI) – et «globalt tilbud for ungdom som ville bruke innovasjon til å skape bærekraftseffekt». Samme år ble FNs bærekraftsmål lansert. Siden oppstarten har YSI bistått oppstartsselskaper innen omvendt osmose (for avsalting av vann), bruk av resirkulert plast i tekstilproduksjon og hurtigtesting av urin for prediagnostisering av blant annet nyresykdom. Som nordisk bærekraftssjef i Storebrand skal han fremover jobbe med bærekraft i en bred forstand. Bruns synes bredden er spennende.

– Jeg har ansvar for bærekraft på konsernnivå og jobber med alt fra interne tiltak til å se på bærekraftsmålsetninger og hvor vi skal fremover, og jeg får være med og se på produkter, hva vi definerer som bærekraftig, sier Bruns.

– Og så er det veldig spennende at det allerede er et såpass tungt miljø her innenfor bærekraft, spesielt på forvaltersiden, sier Bruns.

– En ting jeg har begynt å se på, for å ta ett eksempel, er det å få implementert en intern karbonprising, sånn at det blir en større bevissthet rundt den faktiske miljøkostnaden ved å fly, sier han. Som fersk bærekraftssjef blir det essensielt få organisasjonen med seg på grepene som skal tas.

– Jeg kan ikke sitte der som bærekraftssjef og si «vi skal gjøre dette og dette og dette». Det blir viktig å skape eierskap og engasjement rundt tiltakene.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk