Hun vil gi kvinner kontroll over egne penger og eget liv

Ledestjerne Cecilie Kjeldsberg startet et sysenter i India.

tekst Line Kaspersen foto Sigurd Fandango

Bordet fanget. Cecilie Kjeldsberg mener hun har et sterkt konkurranseinstinkt. Og selv om hun ikke har den store lidenskapen for fotballspill, gjorde hun det relativt bra på dette feltet også.

Kjeldsberg_0620_0121.jpg

Ledestjerne Kjell-Christian Krohn Dale vokste opp i fjæresteinene og lærte seg tidlig respekt for naturen. Nå vil han akselerere det grønne skiftet i den maritime næringen.

Den unge mannen og havet

tekst Line Kaspersen foto Sigurd Fandango

ÅLESUND

Den unge mannen
og havet

Ledestjerne Kjell-Christian Krohn Dale vokste opp i fjæresteinene og lærte seg tidlig respekt for naturen. Nå vil han akselerere det grønne skiftet i den maritime næringen.


tekst Line Kaspersen
foto Sigurd Fandango

Ålesund

Den unge mannen
og havet




Den unge mannen
og havet

Ledestjerne Kjell-Christian Krohn Dale vokste opp i fjæresteinene og lærte seg tidlig respekt for naturen. Nå vil han akselerere det grønne skiftet i den maritime næringen.

tekst Line Kaspersen foto Sigurd Fandango

Ålesund

– Vi snakker for mye om innovasjon og altfor lite om verdiskapningspotensialet. For meg er det inspirerende å være i en bransje hvor grønne løsninger også er lønnsomt.

Kjell-Christian Krohn Dale (29) er oppvokst i fjæresteinene i Ålesund, familien hans driver elektroentreprenørselskapet Acel, og han var aldri i tvil om hva han skulle bli når han ble stor. Han var både teknisk interessert, miljøbevisst og opptatt av økonomi. Prosjekter måtte lønne seg for at de skulle være levedyktige, for alle involverte.

– Etter at jeg tok fagbrev som tavlemontør, bar det derfor videre til BI i Oslo og en bachelorgrad i business administration, sier 29-åringen.

Han er styreleder i Haf Power Solutions. Gründerbedriften ble etablert i fjor, og i samarbeid med Høglund og Acel leverer komplette pakkeløsninger med elektriske kraft-, kontroll- og fremdriftssystemer til skip over hele verden. Målet var å utvikle og levere miljøteknologiløsninger til store og små skip i maritim sektor, og allerede nå konkurrerer det lille selskapet om kontrakter, blant annet mot de langt mer etablerte selskapene Kongsberg og Siemens.

– Det er litt surrealistisk og samtidig utrolig givende å tenke på, at vi er der, liksom. Batterisystemene vi har levert til nå har til sammen passert besparelser på over en million liter diesel. Den dagen jeg våknet opp til den milepælen, fikk jeg nesten frysninger på ryggen, sier han.


Kjell-Christian Krohn Dale


Styreleder
i Haf Power Solutions, et start-up-selskap etablert av Acel og Høglund.

Født i 1991 i Ålesund.

Er med på å utvikle og selge miljøteknologi-løsninger til store og små skip i maritim sektor over hele verden. Også opptatt av å inspirere andre unge til å satse på en karriere innen skipsfart, gjennom ulike typer prosjekter.

Juryens begrunnelse

Det grønne skiftet har nådd skipsfarten, og Kjell-Christian Krohn Dale er med på å bygge kraftsystemer til fremtidens skip. Gjennom Acel og som styreleder i Haf Power Solution viser Krohn Dale hvordan teknologi og innovasjon kan redusere både kostnader og klimautslipp. Han er en ung leder som viser vei for grønn næringsutvikling, som kan bidra til målet om bærekraftig bruk av havet.

Trives til sjøs. – Maritim næring er ikke den grønneste fra før av, så det er et enormt forbedringspotensial, sier ledestjerne Kjell-Christian Krohn Dale.

mer enn et miljøstempel.  Den akselererende elbilutviklingen har også spredt seg til det våte element, selv om det kreves adskillig mer energi å flytte en båt. 

– Maritim næring er ikke den grønneste fra før av, så det er et enormt forbedringspotensial. Vi er fortsatt bare i startfasen, og jeg tror vi vil se en rivende utvikling på dette området i tiden fremover, med Norge i tet, sier Krohn Dale. 

– Men for å få bærekraftige løsninger til å spre seg, må det være lønnsomt – både for dem som leverer teknologien og for dem som tar den i bruk. Jeg har inntrykk av at mange har lett for å glemme det økonomiske aspektet ved det grønne skiftet, og det går ikke. Kundene forventer mer enn et miljøstempel, de må også få en merverdi.

Kundene forventer
mer enn et miljøstempel, de må også få en merverdi

Kjell-Christian Krohn Dale – styreleder i Haf Power Solutions

I fjæra. Kjell-Christian Krohn Dale er både teknisk interessert, miljøbevisst og opptatt av at prosjekter må lønne seg for at de skal være levedyktige.


xxx.

CECILIE KJELDSBERG – xxx

Han står ute på et tomt dekk på den svære supplybåten «Farland», som i disse dager er i opplag på et verft i Ålesund i påvente av nye oppdrag. Selv om det grønne skiftet har nådd skipsfarten, og Krohn Dale vil gå i front for å vise hvordan bærekraftig teknologi og innovasjon kan redusere både kostnader og klimautslipp, frykter han konsekvensene av koronakrisen.

– Krisen har hatt en negativ innvirkning på økonomien i store deler av næringslivet. Dette har dessverre redusert evnen til å satse på bærekraftige løsninger, selv om det er en økende vilje til å gjøre det, sier han. 

Samtidig er det nettopp når ting blir revet fra hverandre at tiden er inne for å skape noe nytt, påpeker han.

– Derfor tror jeg den maritime næringen vil bli mer moden for ny teknologi etter krisen, og som en liten start-up har vi en stor fordel: Vi er små og fleksible, har kapasitet til å utvide nedslagsfeltet vårt og kan snu oss raskere rundt enn det større selskaper har muligheter til. Dessuten er vi svært opptatt av å kartlegge markedsbehovet før vi satser på noe nytt. Hvis det ikke finnes kunder som er interessert i å kjøpe løsninger av oss, er det jo ingen vits.

Fem kjappe 

Hvilken sak brenner du for?

– Jeg brenner for energieffektivisering og bruken av miljøteknologi i maritim næring.

Hva vekket engasjementet ditt for det du driver med i dag?

– Forretningsmulighetene i miljøteknologi til skip. Det er inspirerende å være i en bransje hvor grønne løsninger er god butikk for alle involverte.

Hvilket råd vil du gi andre som ønsker å gjøre en forskjell?

– Det begynner med å forstå kundebehovet, og ikke la triumfene eller nederlagene telle for mye eller distrahere deg fra jobben som må gjøres.

Hva var det siste du delte i sosiale medier, og hvorfor?

– Det siste jeg delte var et bilde av båten «Bard» fra Brim Explorer. «Bard» er en moderne sightseeing-katamaran for bærekraftig turisme hvor vi har levert elektroinstallasjon og det hybridelektriske fremdriftssystemet. Det er et godt eksempel på hvordan man kan gjøre business av å være i front for en grønnere retning.

Hva har din generasjon skjønt, som de over 50 ikke har tatt inn over seg?

– Her må jeg trå varsomt, da de fleste av mine kunder og kolleger er over 50. Vi under 50 er nok mer opptatt av bærekraft og ønsker at det skal være forankret i det vi driver med. Men vi må huske at all ny teknologi bygges på eksisterende teknologi, så det er lett å være god når vi står på skuldrene til giganter.

I fjæra. Kjell-Christian Krohn Dale er både teknisk interessert, miljøbevisst og opptatt av at prosjekter må lønne seg for at de skal være levedyktige.

søppeldykker. Som liten gutt løp han rundt i gangene hos Acel, der faren er sjef og eier – og oppvokst i havgapet, ble han dessuten tidlig opptatt av miljøet.

– Jeg er glad det er kult å være miljøvennlig og at så mange unge mennesker verdsetter grønne verdier i dag. Selv har jeg alltid vært veldig glad i havet og dykker mye. Jeg har ikke oversikt over hvor mange spøkelsesstener, spøkelsesgarn og søppel jeg har hentet opp fra havbunnen, men det er dessverre veldig mye, sier han.

Sunnmøringen har også tidligere hatt et styreverv i Youngship Møre, og et av målene hans er å inspirere flere unge til satse på en fremtid i maritim sektor. 

– Den maritime næringen er i kraftig endring og vil kreve medarbeidere med helt nye ferdigheter i fremtiden, akkurat som en mekaniker som skrur på en elbil trenger annen kompetanse enn en mekaniker som skrur på en dieselbil, forklarer han.

Selskapet hans har levert en batterihybrid i fullskala til NTNU i Ålesunds testlab, som skal bidra til å bygge kompetanse og forbedre opplæringen av morgendagens sjøfartsansatte.

– Jeg synes egentlig at vi har fått til veldig mye på kort tid. Allerede fra starten hadde jeg troen på dette, det er spennende å jobbe med noe som både er grønt og noe man kan tjene penger på. Det er ingen tvil om at grønt og miljøvennlig også lønner seg, men man må gjøre sin nødvendige research i markedet før man kaster seg ut i det.

D2 vil hver uke fremover presentere de 30 juryen har valgt ut. Til høsten vil juryen sammen med leserne kåre «Årets Ledestjerne».

Ledestjerner 2020


Øvrige
Ledestjerner


D2 og Dagens Næringsliv presenterer gjennom 2020 30 under 30* som vil gjøre verden mer bærekraftig, gjennom gode ideer, handlekraft eller lederegenskaper.

* Kan fylle 30 i 2020

Kåringen er basert på at leserne nominerer sine kandidater. Ut fra disse har en uavhengig jury, med utgangspunkt i FNs 17 bærekraftsmål, kåret 30 ledestjerner.

Kåringen presenteres i samarbeid med Ragn-Sells og Coop, samt kunnskapspartnerne Norges miljø- og biovitenskapelige universitet (NMBU) og Ungt Entreprenørskap.

Bendik Walderhaug

Matredderen

Daniel Elhoumsi

Kokken som vil gi deg alt han har

Hulda Holtvedt

Misunnelig på alvoret koronakrisen har fått

Ida Hatlebrekke

Bærekraftsjefen som er lei av «bærekraft»

Niels Nielsen

Huset med det rare i

Solveig Engebretsen

Korona-jegeren

Ingrid Bergtun

Fra hobby til lobby

Sigrun Stenseth

Vil bryte ned tabuer om kvinnekroppen

Cecilie Kjeldsberg

Hun vil gi kvinner kontroll over egne penger og eget liv

Kjølv Egeland

– Hvis det går skikkelig galt, er det totalt game over

Marte Olsen

Opphengt i grønne saker

Ahmed Hassan

Syssel-mannen på Grønland

Sunniva Høiskar

Hun vil beskytte forfulgte studenter

AccessDeniedlantern-statictx0000000000000015d92a3-005f6b4205-27fb282a-default27fb282a-default-default