Dagens Næringsliv

Åpne i appen

Åpne

– Å være forfengelig mistenkeliggjøres

Tekst

Vil du få varsel hver gang Caroline Krager publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Kunstner Sverre Malling er tilhenger av å vise seg fra sin beste side.

– Kunst og mote har det til felles at man skal være grenseoverskridende. Nytenkende fremfor tilbakeskuende. Jeg mener likevel at man kan ha et ben i en konvensjonell leir og samtidig flette inn uventede ting, sier Sverre Malling (40).

Som kunstner er han kjent for møysommelig utførte blyant- og kulltegninger, i en snever skala fra sort, via grått, til hvitt. «Dette var tradisjonelt», kan man tenke, men hviler man øynene på tegningene lenger, finner man detaljer som får en til å tenke om igjen.

Den samme forkjærligheten for kontraster finnes i Mallings klesvalg. Han har på seg Nudie Jeans og en vest fra Tiger, som kontrasteres av en antikk, kraftig frimurerring, en blomstrete skjorte fra 60-tallet, kjøpt i London, og italienske sko med slangeskinn.

– En stilperiode jeg synes er fantastisk spennende, er den som dominerte motebildet i London fra 65–67, kalt peacock revolution. I stedet for å signalisere et ungdomsopprør med hullete dongeribukser, spilte de heller på den forfinede, edvardianske looken, med impulser også fra det viktorianske England og det prerafaelittiske broderskap. Det handlet om svermeri og utskeielse, forteller Malling.

– Nordmenn sier: «Det er det indre som teller». Å være forfengelig mistenkeliggjøres og blir ansett som overfladisk. Akkurat som om mangel på eleganse er et bevis på indre kvaliteter.

Men er man innholdsrik på innsiden, mener Malling, skal det vel etter hvert komme til syne på overflaten også.

– Jeg mener det ligger hensyn i det å ønske å vise seg fra sin beste side. Man bør unne de som er rundt, promenadeversjonen av en selv.

*(Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.