Han er mest fornøyd når BMW-en skraper i bakken

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

– Når jeg slipper luftfjæringen, kan den ikke lenger kjøres.

MC-mekaniker Philip Nowak (33) har et prosjekt han forandrer fra sesong til sesong: en BMW 320 D. Kreativiteten gir gjeve priser på utstillinger for modifiserte biler i inn- og utland.

Hvordan fikk du ideen til å starte med dette?

Da jeg vokste opp, hadde foreldrene mine lite penger, men til gjengjeld fikk jeg alltid være med å fikse ting. Jeg synes fortsatt det er gøy å gjøre alt mulig selv.

Det låter som et bærekraftig bilhold?

Norge har en veldig sterk bruk-og-kast-mentalitet. Det er trist. Jeg blir inspirert av helt andre ting, og blir glad av å følge for eksempel Kindig Customs – eller enda bedre, Chip Foose – i sosiale medier. De er, som meg, opptatt av detaljer, og det er ikke den ting som ikke blir rørt.

Er bil-pimper et yrke?

Tja, det er i alle fall langt mer seriøst enn det vi kjenner fra «Pimp My Ride», tv-serien som var veldig populær for noen år siden. I bunn og grunn handler det om å uttrykke seg selv.

Fakta: Bil-cv

2003 Toyota Cressida (1986)

2004 Nissan Primera 1.6 SLX (1995)

2005 Nissan Primera 2.0 SE (1995)

2006 Nissan Laurel 2.4 SLX (1986)

2007 Nissan 200 SX (1989)

2008 Opel Kadett Coupé (1970)

2011 Opel Kadett 1.9 Stv. (1971)

2014 Mercedes-Benz 190E (1993)

2017 BMW 320 D (2006)

2019 BMW 520 (2006)

Hva vekker mest oppsikt ved bilen?

At den kan senkes til den ligger noen få millimeter over bakken. Jeg synes bilen blir penere, og når jeg slipper luftfjæringen, kan den ikke lenger kjøres. Jeg synes det er kult, men er åpen for at ikke alle andre deler min entusiasme. En Nissan Leaf ville aldri funke for meg, som får vondt av å kjøre originalbil. Jeg må se at bilen er min.

Andre ting du har modifisert?

I bagasjerommet ligger figuren Kevin fra «Minions», som kamuflerer tanken til luftfjæringen. Han kan si enkle ting fra filmene, øynene er trykkmålere, og moren min har sydd buksene hans.

Hvor sterkt står bilpimping i Norge sammenlignet med i USA?

Svakt, nordmenn er redde for å tukle med nybilene sine, kanskje fordi de føler at de har kjøpt dem for dyrt. I så måte er Tesla-eiere kanskje blant de kjedeligste. De går sjelden lengre enn foliering av karosseriet og svartlakkerte felger.

Hvor dyr er hobbyen?

Jeg kaller det ikke en hobby, men en livsstil. Jeg prøver å gjøre mest mulig selv for å spare. Derfor bruker jeg ikke mye penger, men tid.

Hvilken fremtid ser du i dette?

Mange vil sikkert tenke at du ikke kan være 70 år og kjøre senket bil som skraper ned i asfalten. Men jeg og bilkompisene vil alltid holde på med dette.

Kan det skje i selvkjørende biler?

I 2019 sier jeg «æsj», men i 2040 vil jeg kanskje si at det er greit.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk