Han kjører en av tidenes mest sjeldne Porscher

Tekst

Vil du få varsel hver gang Karl Eirik Haug publiserer noe?

Du bestemmer selv hvor ofte, og kan skru av varselet når som helst.

Avbryt
Foto

Den spesielle Speedster-modellen er verdsatt til mellom tre og fire millioner kroner.

Hans Peter Havdal (54), direktør i Semcon i Kongsberg, er blant landets mest ihuga Porsche-entusiaster og har ofte et originalt prosjekt på gang. Blant skapningene han har beholdt lengst, er en sjelden 1955-modell Speedster som han oppdaget første gang på en låve i USA i 1987.

Hvordan var første møtet med 356 Speedster?

Da jeg tittet ned på gulvet på førerplassen, fant jeg et trafikkskilt med påskriften «70 miles» som var sveiset fast for å dekke over et hull. Den hadde stått i en hage med høyt gress og var rusten fra bunnen og opp. Den manglet motor, gir og hjul og så i det hele tatt sørgelig ut. Bare en idiot ville finne på å kjøpe den, og den idioten ble meg i 2005.

Hva så du i den?

Chassisnummeret viste at den var blant de første som ble produsert, og den hadde en originalfarge jeg liker: Speedster Blau.

Hvor plasserer du Speedster i Porsche-hierarkiet?

Den var enklere, lettere og rimeligere enn standardutgaven, som var dyr i forhold til samtidige sportsbiler som Jaguar E-Type og MG. Selv om den var en sales gimmick for å tekkes det amerikanske sportsbilmiljøet, var den ingen quick fix, og har unike karosserideler som dører og bakparti. Fronten er som andre 356.

Fakta: Bil-cv

Hans Peter Havdal har en Porsche-samling på rundt ti biler, hvorav fire av typen 356. De andre er stort sett tidlige, luftavkjølte Porsche 911. Han har holdt på med Porsche i 30 år og har solgt om lag ti av 20 objekter.

Den var laget for det amerikanske markedet?

Ja, den amerikanske Porsche-importøren Max Hoffmann var en utfordring for det tyske moderselskapet, men til gjengjeld var han med å bygge merkevaren ved å kreve endringer og spesialutgaver tilpasset USA. Men presset på marginene ble for stort og Speedsters karriere ble kort. Den ble erstattet av en dyrere kabriolet.

Fasongen er blant Porsches enkleste og mest elegante?

Ja, og ruten kan fjernes for å gi mindre luftmotstand i billøp. Proporsjonene til Speedster er riktige. Men med stofftaket oppe ser den ut som en barnevogn – litt som en Svithun. Kalesjen er av det enkleste slaget, og hvis det regner, kommer vann inn. But who cares? Den er bygget for California, og der regner det aldri.

Er Speedster den ultimate Porsche?

Ja, slagordet til Porsche sa du kunne vinne billøp på søndag og kjøre til jobb på mandag. Med Speedster blir disse egenskapene tydelige.

Henger Porsche-interessen sammen med din forrige jobb som sjef for Kongsberg Automotive?

Nei, bil er ren avkobling, og jeg blir ikke engang stresset over at jeg bruker Speedster lite. Mye av gleden er leting etter deler og kontakten med andre Porsche-entusiaster.

Speedsteren verdsettes til mellom tre og fire millioner kroner, høyest av 356-variantene?

Jeg kjøpte bilen før det ble trykk i markedet. Rundt 2015 tok prisene veldig av, blant annet fordi tilveksten av kjøpere, for eksempel i Asia, er større enn tilgangen på biler.

Har restaureringen gjort den for fin til å brukes?

Nei, den er bygget for å kjøres og tåler steinsprut på grusvei. Det er en del av opplevelsen.

* (Vilkår)Copyright Dagens Næringsliv AS og/eller våre leverandører. Vi vil gjerne at du deler våre saker ved bruk av lenke, som leder direkte til våre sider. Kopiering eller annen form for bruk av hele eller deler av innholdet, kan kun skje etter skriftlig tillatelse eller som tillatt ved lov. For ytterligere vilkår se her.

Vi bruker informasjonskapsler (cookies) for å gi deg en best mulig brukeropplevelse på DN.no. Disse brukes til analyseformål, produktforbedringer samt tilpasning av annonser og innhold. Les mer om informasjonskapsler og hvordan vi behandler personopplysninger på våre personvernsider.

Les mer Lukk